Mercedes-Benz hör till dem som satsar på vätgasdrift och kanske kommer framtidens lastbilar att se ut såhär? Foto: Mercedes-Benz/Proffs/arkiv. Mercedes-Benz hör till dem som satsar på vätgasdrift och kanske kommer framtidens lastbilar att se ut såhär? Foto: Mercedes-Benz/Proffs/arkiv.

Stora transportörer ger tummen upp för vätgasdrift

I Sverige har elektrifiering av transporter lyfts fram, men i Storbritannien lyfts ny forskning fram som har visat att det finns ett "betydligt intresse" bland stora operatörer för vätgaslastbilar och vissa bekräftar att de gärna skulle betala mer på kort sikt för att testa ett litet antal bränslecellslastbilar.

Forskningen utfördes av H2Accelerate, ett samarbete mellan lastbilstillverkarna Daimler Truck, Iveco samt Volvo Group och leverantörerna av vätgasinfrastruktur Linde, OMV, Shell och TotalEnergies.

Forskningen tittade på att förstå vilka förväntningar berörda parter, användarna, har. Man tittar även på nivån av industristöd för vätgasdrivna långdistanstransporter, baserat på fokusgruppsdiskussioner med lastbilsslutanvändare och logistikleverantörer.

Forskningen visar slutsatserna från en serie fokusgrupper med företag som driver stora flottor som exempelvis Amazon, Nestle Waters, DB Schenker och Kuhne-Nagel.

Man kom även fram till att: ”det finns ett betydande intresse för vätgas som en lastbilslösning utan utsläpp, med god medvetenhet om dess fördelar som teknik bland slutanvändarna.”

Organisationerna, som alla har offentliga mål för att ta bort koldioxidutsläppen, förstår att vätgasfrakt kommer att vara ett nödvändigt komplement till batteridrivna fordon för att uppnå nollutsläppsmålen, avslutar Motor Transport.