Forskningen utfördes av H2Accelerate, ett samarbete mellan lastbilstillverkarna Daimler Truck, Iveco samt Volvo Group och leverantörerna av vätgasinfrastruktur Linde, OMV, Shell och TotalEnergies.
Forskningen tittade på att förstå vilka förväntningar berörda parter, användarna, har. Man tittar även på nivån av industristöd för vätgasdrivna långdistanstransporter, baserat på fokusgruppsdiskussioner med lastbilsslutanvändare och logistikleverantörer.
Forskningen visar slutsatserna från en serie fokusgrupper med företag som driver stora flottor som exempelvis Amazon, Nestle Waters, DB Schenker och Kuhne-Nagel.
Man kom även fram till att: ”det finns ett betydande intresse för vätgas som en lastbilslösning utan utsläpp, med god medvetenhet om dess fördelar som teknik bland slutanvändarna.”
Organisationerna, som alla har offentliga mål för att ta bort koldioxidutsläppen, förstår att vätgasfrakt kommer att vara ett nödvändigt komplement till batteridrivna fordon för att uppnå nollutsläppsmålen, avslutar Motor Transport.