Volvokunder visar vägen – beställer Sveriges första tunga serieproducerade ellastbilar

Utvecklingen mot fossilfria transporter går snabbt. Serieproduktionen av medeltunga batteridrivna lastbilar startade 2019 och i år drar Volvos serieproduktion igång även av de tunga ellastbilarna. De första kunderna har tillsammans lagt beställningar på över 100 eldrivna lastbilar som ska rulla i Sverige. Leveranserna är beräknade att börja ske redan under hösten.

Både större såväl som mindre åkerier och transportföretag har lagt sina beställningar på Volvos tunga segment. Alla lastbilarna är planerade att tillverkas under hösten 2022 då även leveranserna börjar ske. Lastbilarna består av Volvo FH Electric och Volvo FM Electric och är dragbilar.

Dessa första kunder visar att de vill utvecklas framåt genom att leda steget mot utsläppsfria transporter. Att minska koldioxidutsläppen är ett viktigt mål för samhället, men också för Volvo Lastvagnar och dessa åkerier och transportföretag. Det leder till en ständigt ökande efterfrågan på fossilfria transporter.

Oavsett om det är större logistikföretag eller mindre åkerier vill allt fler av våra kunder köra elektriskt och får uppdrag där det är ett krav på utsläppsfria transporter.
– Vi är mycket glada och stolta över att vi fått beställningar på över hundra ellastbilar hittills. Det har helt klart blivit en konkurrensfördel att kunna erbjuda tysta, utsläppsfria transporter, berättar Stefan Strand, vd Volvo Lastvagnar Sverige.

Att minska utsläppen av växthusgaser är avgörande för att kunna uppfylla Parisavtalets klimatmål och Volvokoncernens hållbarhetsambitioner, där huvudfokus är att hjälpa till att minimera kundernas utsläpp Till 2040 kommer Volvo Lastvagnar att vara ett koldioxidneutralt företag.
– Volvokoncernen har satt upp ambitiösa och banbrytande mål som ligger i linje med den senaste klimatvetenskapen. Vi är fast beslutna att uppfylla vårt åtagande enligt Parisavtalet och leda vår bransch i omvandlingen mot nettonollutsläpp av växthusgaser, avslutar Stefan Strand.

De första kunderna är:
Erikssons Åkeri i Tomelilla AB
Alfredsson Transport AB
Proc Transportservice AB
Rosenlunds Åkeri AB
Oskar Sundell AB
B. Mattsson Åkeri AB
Olssons Åkeri AB
Perssons Åkeri i Svenljunga AB
GLC, Göteborgs Lastbilscentral
Skaraslättens Transport
DFDS
Malmö LBC/Coca Cola
Lättfrakt i Gbg AB/Ntex
Dagab

Några av företagen och deras elfordon ingår i REEL-projektet som drivs av CLOSER. REEL är ett nationellt initiativ där ledande svenska aktörer har gått samman för att accelerera omställningen till elektrifierade emissionsfria tunga transporter på våra vägar. REEL erhåller medfinansiering från programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) genom Vinnova, Energimyndigheten och Trafikverket. Volvo Lastvagnar är med i projektet REEL, såväl som företagen Erikssons Åkeri i Tomelilla AB, GLC, DFDS och Dagab.

Om artikeln

Publicerad: 2022-07-07 15:00
Kategori: Nyheter
Taggar: CO2 Dragbilar Ellastbilar Fossilfritt Klimatneutrala Transporter Klimatomställning Nettonollutsläpp Volvo Lastvagnar