Genom att konstant arbeta för att förlänga ett plaggs livslängd kan Blåkläder göra ett miljömässigt mindre fotavtryck. De arbetar kontinuerligt med att förbättra plaggen genom att testa nya förstärkningsmaterial på utsatta ställen, justera design och passform samt hitta optimala fiberblandningar för maximal hållbarhet och komfort. Efter mer än 60 år i branschen vet man att inget plagg håller längre än sin svagaste länk och det slits mest på utsatta ställen. Det är just därför Blåkläder har tredubbla förstärkningssömmar.
Skulle extrasömmarna tagits bort liksom förstärkningsmaterial, hade plaggen slitits ut snabbare, vilket i förlängningen även hade ökat kundernas konsumtion. Studier visar att om ett plaggs livslängd fördubblas så halveras i princip hållbarhetskostnaden eftersom en bärare använder ett plagg istället för två.
Hållbara plagg är alltså Blåkläders grej och man stolta över livstidsgarantin på plaggens sömmar. Detta speglar vår starka tro på våra produkter och vårt löfte till kunden att sömmarna inte kommer att gå sönder förrän kläderna är utslitna.
Vi kontaktar Blåkläder i Svenljunga. Om mina arbetsbyxor från Blåkläder går sönder i någon söm, hur gör jag då?
– Om du har köpt dem direkt av oss, skickar du hit dem och i första hand försöker vår syavdelning laga skadan, men om det inte kan bli bra eller av någon annan anledning inte fungerar att laga byxorna, kan vi skicka ett par nya byxor eller en kredit, säger Blåkläders returavdelning.
Blåkläder står för alla fraktkostnader.
Om ett plagg från Blåkläder är köpta hos någon av återförsäljarna, tar man kontakt med en återförsäljare som ombesörjer att skicka plagget till Blåkläder.
Sömmarna ska hålla tills plagget slitits ut och kanske finns det lite olika uppfattningar om nä-r ett plagg är utslitet?
– Jo, så kan det vara. Vi får ibland in plagg som nära nog inte hänger ihop och där sömmar skadats. Då är det rimligt att klassa plagget som utslitet och vi har hållit vårt löfte, avslutar Blåkläder.