Det brittiska forskningsinstitutet Emissions Analytics har gjort en studie över hur mycket partiklar som släpps ut från däcken under verklig körning och analyserat hundratals nya däck.
Den huvudsakliga slutsatsen är att däcken släpper ut cirka 1 850 gånger mer partiklar i genomsnitt än vad motorn gör under vanlig körning.
Om man kör ”aggressivt” kan utsläppen av partiklar vara upp till 3 700 gånger högre än utsläppen från den fossildrivna motorn.
Dessutom är det så att nya elbilar blir allt tyngre och får allt högre motoreffekt, vilket enligt forskarna kan få partikelutsläppen från däcken att öka ytterligare.
För att mäta utsläppen vägdes däcken på precisionsvågar och partiklarna samlades in bakom varje däck under verklig körning på riktiga vägar under minst 160 mil.
Man har testat 14 olika däckmärken på en Mercedes C-klass. Däckutsläppen var värst i början när däcken var nya, för att sedan sjunka när däcken använts en tid.
En ny bensinbil hade partikelutsläpp på 0,02 mg/km och ett helt nytt däck låg 3 650 gånger över den siffran. Den som kör elbil med ett halvt ton extra batterivikt kan addera ytterligare partikelutsläpp som är nästan 400 gånger större. Men för den som kör extra försiktigt med elbilen kan skillnaden i jämförelse med bensinbilen utebli.
En viktig skillnad mellan utsläpp av partiklar från däck och avgaser är att det mesta av däckutsläppen anses gå direkt till mark och vatten, medan avgaserna upplöses i luften och därmed påverkar luftkvaliteten negativt.