Ärendet skulle visa sig vara akut - och något som kunde ha slutat i ren katastrof.
Proffs får av en förbipasserande chaufför reda på att det pågick en febril aktivitet på kontrollplatsen den aktuella dagen. Att blåljus ofta syns där är så klart inget ovanligt, desto ovanligare är att det handlar om brandbilar.
Vi kontaktar trafikpolis Farid Umeflod för att stilla vår nyfikenhet.
– Utanför vår manskapsbod möts vi av en chaufför som skriker ”Problem – ADR, problem – ADR”.
Chauffören pekar på trailerns bakdel och polisen kan snabbt konstatera att det rinner vätska mellan trailerns hjul.
– Jag säger åt honom att hämta godsdeklarationen, vilket han också gör väldigt snabbt.
Snart står det klart att det som rinner ut genom trailergolvet är etanol.
– Av fraktsedeln framgår att det finns elva IBC-tankar med den oerhört brandfarliga vätskan ombord.
Polisen larmar räddningstjänsten som är snabbt på plats. Farid förklarar att de arbetade systematiskt och rutinerat i flera timmar med att lokalisera läckaget och för att säkra området.
– De gjorde ett superproffsigt jobb, det vill jag verkligen understryka. Vi hade dessutom mobiliserat patruller vid E6 i det fall vägen skulle behöva stängas av.
Farid uppskattar att cirka 700–800 liter etanol hade runnit ut. Men hur kunde läckaget egentligen uppstå? Farid suckar…
– Undermålig lastsäkring. Längst fram på trailern stod pallar med färgburkar och bakom dessa ett antal pallar med inplastade ventilationsrör av något slag. Sedan var det tomt en bit och bakerst stod IBC-tankarna.
Den överfallssurrning som hade gjorts var ytterst bristfällig. Enligt polisens beräkningar motsvarade den cirka tio procent av de gällande lastsäkringskraven. En teori är därför att tankarna har satts i rörelse vid en inbromsning och att en av pallarna med rördelar har penetrerat en av tankarna.
En hjullastare beställdes ut till kontrollplatsen för att hjälpa till med ur- och omlastning.
Förutom den bristfälliga lastsäkringen saknade chauffören dessutom en hel del ADR-utrustning.
– Till exempel duk för brunnstäckning, uppsamlingskärl samt att han saknade en varningstriangel. Sammanlagt fick han betala 8 800 kronor i böter på plats, förklarar Farid.
Chauffören fick lasta om och lastsäkra samt byta ut träpallar som hade blivit blöta.
Avslutningsvis återkommer Farid Umeflod till räddningstjänstens insats.
– Som jag nämnde så ska de ha en stor eloge för sitt arbete. Inte minst de två rökdykarna som när de kom ut ur trailern var dyngsura. Verkligen imponerande, avslutar Farid Umeflod
Etanol är mycket brandfarligt. Om chauffören inte hade upptäckt läckaget hade det hela kunnat sluta illa. Enligt vad tidningen Proffs erfar så har etanol en flampunkt på allt mellan 21 och 60 grader beroende på etanolblandningens volymprocent. Om etanolen (eller dess ångor) hade kommit i närheten av en varm bromstrumma så hade katastrofen sannolikt varit ett faktum.
Fotnot
Ett ämnes flampunkt definieras som den lägsta temperatur vid vilken vätskan avger så mycket brännbara ångor/gaser att de blandade med luft kan antändas.
Källa: Energi & Miljö