Den nya tekniken kan projicera vägbeskrivningar, hastighetsbegränsningar eller väderinformation på vägen så att förarens blick kan förbli fixerad på vägen framåt.
Nattetid kan det som bekant vara mer riskfyllt att köra bil. I Storbritannien, till exempel, sker 40 procent av trafikolyckorna i mörker, även om det är mycket färre personer som kör bil än på dagtid. Denna risk ökar när en förare tar blicken från vägen. Ett fordon som färdas i 90 km/h täcker 25 meter per sekund, vilket innebär att även en kort blick på bilens navigeringskluster kan resultera i att ”köra i blindo” i tio meter eller mer.
På en obelyst väg kan detta potentiellt innebära att man missar en viktig skylt eller en kurva.
Att projicera information på vägen med högupplösta strålkastare kan också gynna andra trafikanter. Ett övergångsställe kan till exempel projiceras på vägen, både för förarens och fotgängarens sikt, i situationer där befintliga vägmarkeringar är bleka eller otydliga. Andra möjligheter inkluderar att visa en väg för föraren att följa för att säkerställa att cyklister körs om på säkert avstånd.
Tekniken kan ge föraren information om väderförändringar, som snöfall, dimma, hala vägar etc. Att ansluta strålkastaren till navigationssystemet kan visa kommande kurvor, medan fordonets bredd kan projiceras på vägen. Detta hjälper föraren att bedöma om fordonet kommer att passa genom en lucka eller på en parkeringsplats.
Att sträva efter att göra nattkörning bekvämare är en del av Fords engagemang för att utveckla teknologier som tjänar och inspirerar människors sätt att leva och arbeta, för att göra livet enklare, nu och i framtiden.