Redarna badar i pengar

Inga rabatter hos Maersk

Vinstfestivalen bland containerrederierna verkar inte ha något slut. Medan franska CMA CGM sänker sina priser för att bekämpa inflationen har, efter Hapag-Lloyd, Maersk nu drastiskt höjt sin vinstprognos igen. Medan glädjen står högt i tak på sjön, blir effekterna för resten av leveranskedjan mindre positiv.

Höga fraktpriser tillåter vinster att sprudla inom containerfrakt. Rederiet Maersk har nu höjt sina vinstförväntningar för 2022 för andra gången. En tidigare prognos var cirka 24 miljarder dollar och nu förväntar man sig före räntor och skatter en vinst på cirka 31 miljarder dollar. Tysklands största redare Hapag-Lloyd, har redan tidigare åter reviderat upp sin resultatprognos.

Maersk säger attöverbelastningen i leveranskedjor vilket leder till högre fraktpriser varar längre än vad som tidigare förväntades.” Det starka resultatet under andra kvartalet på cirka 8,9 miljarder dollar var över tidigare förväntningar och berodde på ”det pågående exceptionella marknadsläget”. En ”gradvis återgång till det normala” väntas nu under fjärde kvartalet.

Några sprudlande glada miner inför detta, finner vi inte i resten av leveranskedjan ända ner till mottagaren av den beställda varan.

Fraktpriser lever inget ”eget liv” utan bestäms av bolagen. Franska konkurrenten CMA CGM böjde sig nyligen för regeringens påtryckningar och erbjuder nu sina franska kunder en rabatt på frakter från Asien. Om det kan du läsa här.

Maersk vill inte acceptera rabatter på fraktpriser. Rederiet sade till den danska nyhetsportalen Shippingwatch att man inte har för avsikt att göra samma sak som CMA CGM. Hos Hapag-Lloyd säger man: ”Vi anpassar regelbundet våra fraktpriser till utbud och efterfrågan under de givna marknadsförhållandena.”

Men det finns för närvarande utrymme för förbättringar endast i Hamburg, även om det riktas hård kritik från speditörs- och transportbranschen mot ”redaroligopolet” och de undantag från lagstiftningen som EU beviljar.

Kritiken kommer från tio internationella föreningar som skrivit ett brev till EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager. Kritiken handlar bland annat om underblåsning av inflationen, massiva störningar i leveranskedjan samt särskilda undantag för sjötransporter som snedvrider konkurrensen. Vestager ska vid årets slut presentera ett svar på brevet när situationen undersökts, avslutar Eurotransport.

Om artikeln

Publicerad: 2022-08-03 13:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Åkerier Containerfrakt Containerrederi EU Fraktpriser Godstransport Leveranskedja Vägtransport