Polisen bestämde sig för att stoppa lastbilen för att titta närmare på den, men chauffören reagerade inte – han körde helt enkelt vidare.
Polisens intresse för lastbilen blev därmed inte mindre.
Genom att slå på blåljus och tutor lyckades polisen så småningom fånga förarens uppmärksamhet.
Den efterföljande kontrollen skulle snart ge en rimlig förklaring till varför föraren inte såg vare sig polisbilen eller polismannens stopptecken. Det kunde helt enkelt bero på att vederbörande var trött.
I ett pressmeddelande beskriver TCØ att ”när föraren, i enlighet med kör- och vilotidsbestämmelserna skulle hålla vila, tog han helt enkelt ut förarkortet ur färdskrivaren och fortsatte att köra”.
Detta tilltag var tillräckligt för att polisen skulle eskorteras till polishuset – där den klampades i avvaktan på ytterligare utredning.
Polisens fortsatta undersökningar visade att lastbilens hastighetsbegränsare var inställd på 100 km/h istället för 90 km/h.
AdBlue-systemet fungerade inte heller som det skulle och förarens förartillstånd var ogiltigt då det visade sig tillhöra ett annat företag än det som stod bakom transporten.
Hur var det då med kör- och vilotiderna? Inte så bra, för att uttrycka det hela med milda termer.
Vid 14 tillfällen hade lastbilen körts utan förarkort under de 28 dagar som kontrollerades. Dessutom kunde polisen konstatera att föraren hade haft lite väl korta dygnsvilor – vid ett tillfälle endast en timme och 26 minuter. Den totala körtiden var vid tillfället 24 timmar och 50 minuter.
Danska rättsväsendet är kända för att inte vara särskilt blyga när de utfärdar böter. Vad kostade det här kalaset?
”Bötesnivån uppskattas ligga på hundratusentals kronor”, menar Tungvognscenter. Dessutom kommer föraren inte att få lov att köra lastbil i Danmark under lång tid. Exakt vad det kommer att kosta och hur länge föraren inte får köra i Danmark kommer att bestämmas av det danska rättsväsendet.
– En trött förare, en tung lastbil och för hög hastighet kan snabbt visa sig vara en dödlig cocktail. Bara ett kort ögonblick av ouppmärksamhet – det är allt som krävs innan det kan gå fruktansvärt fel. Jag är mycket nöjd med att vi satte stopp för förarens vanvettiga körning, där han utsätter både sig själv och andra för fara, säger Thomas Tarpgaard, chef för trafikavdelningen vid Midt- og Vestsjællands Politi avslutningsvis.