Erikssons Åkeris nya elektriska dragbil ska köra transporter för två kunder. Det är dels torra livsmedel som till exempel kryddor i direkt distribution till olika livsmedelsproducenter i Skåne för ingrediensföretaget Solina Sweden AB, dels tempererade kött- och charkprodukter för matföretaget KLS som är en del av Danish Crown Group.
Redan 2021 byggde åkeriet en egen DC-laddstation på sin hemmaterminal i Tomelilla. Deras nya Volvo FH Electric kommer även kunna ladda hos Solina i Malmö. Med den laddinfrastruktur man har byggt upp själv och med gemensam ruttplanering tillsammans med Volvo Lastvagnar och återförsäljaren Österlens Lastvagnar är nu logistiken optimerad med naturliga stopp för laddning vid lastning, lossning och när chaufförerna har raster.
Erikssons Åkeri gjorde tidigt en beställning på ytterligare två ellastbilar, också de Volvo FH Electric, som kommer att levereras inom några månader.
En av lastbilarna kommer att köra ett flöde mellan Borås och Göteborg för KLS Ugglarps. Den andra kommer att rulla för Seafrigo i Helsingborg, som även de investerat i infrastruktur för laddning av fordon, där ellastbilen kommer att köra containertrafik mellan olika lager och Helsingborgs hamn.
Erikssons Åkeri startade som ett litet familjeföretag redan på 1950-talet med livsmedelstransporter och är i dag ett av Skånes största åkerier. Företaget i dess nuvarande form har funnits sedan 1993, har 185 anställda i dag och en fordonsflotta på cirka 90 Volvolastbilar. Gunnar Eriksson är vd för åkeriet och tog med sig sonen Robin Eriksson, transportledare, och Christian Pedersen, projekt- och driftsansvarig, för att hämta hem åkeriets första egna tunga ellastbil från Volvos lastbilsfabrik i Tuve.
Åkeriet kör sedan tidigare ett antal transportuppdrag med Volvo FH-lastbilar som går på flytande biogas, vilket sänker CO2-utsläppen med 100 procent. För övriga lastbilsflottan försöker man tanka HVO där det är möjligt, vilket är enklare när uppdragen sker i Sverige än i en del andra länder, enligt Christian Pedersen.
– Vi har tydliga hållbarhetsmål på vårt företag. Vi satsar på att stegvis byta ut vår fordonsflotta för att kunna erbjuda våra kunder utsläppsfria transporter. Både våra anställda och våra kunder är mycket förväntansfulla på vår nya tunga ellastbil. Bara för att vi har kommit en bra bit på vägen kan vi inte slappna av än. Med tyngre ellastbilar som har längre räckvidd ser vi fram emot att ligga i framkant och kunna erbjuda ännu fler kunder hållbara transporter, säger Christian Pedersen.
– För oss på Volvo Lastvagnar är detta en milstolpe vi passerar i dag. Vi är mycket stolta över att serieproduktionen satt igång även av våra tyngre lastbilar, och att kunna leverera en Volvo FH Electric i dag till ett sådant anrikt företag som Erikssons Åkeri känns riktigt bra. Det är tillsammans med våra kunder som vi skapar mer hållbara transporter, Stefan Strand, vd Volvo Lastvagnar Sverige.
– Det känns väldigt roligt att få leverera den första elektriska Volvo FH:n till ett åkeri som verkligen tror och satsar helhjärtat på omställning till hållbara transporter. Att Erikssons Åkeri sedan många år tillbaka har enbart Volvolastbilar i sin flotta gör känslan extra fin, säger Niclas Johnson, försäljningschef Volvo Lastvagnar Sverige.
Fakta REEL
Erikssons Åkeris nya Volvo FH Electric ingår i REEL-projektet som drivs av CLOSER. REEL är ett nationellt initiativ där ledande svenska aktörer har gått samman för att accelerera omställningen till elektrifierade emissionsfria tunga transporter på våra vägar. REEL erhåller medfinansiering från programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) genom Vinnova, Energimyndigheten och Trafikverket. Både Erikssons Åkeri och Volvo Lastvagnar är medlemmar i projektet REEL.