Det blir Berners Tunga Fordon som kör dit sin Scania BEV ellastbil som har en räckvidd på upp till 250 kilometer med förhoppning om stort intresse bland både besökare och kunder som vill stärka sitt varumärke och samtidigt bidra till omställningen.
– Det känns fantastiskt att visa upp en eldriven lastbil på Lastbilsträffen i Ramsele. Direkt efter mässan ska vi låna ut lastbilen till några kunder som ska prova den i sin ordinarie drift. Eldrift är ett av flera alternativ för att ställa om den tunga trafiken, säger Marcus Nordqvist, vd Berners Tunga Fordon.
När ellastbilen nu kommer känns det som att det man påbörjade vid senaste Lastbilsträffen 2019 slutförs.
– Då lyckades vi få hit en mobil snabbladdare i samverkan med ABB. Efter det har vi tillsammans med Sollefteå kommun arbetat för att det ska byggas laddare och idag står det två stycken vid ICA i Ramsele, säger Lena Jonsson, projektledare på BioFuel Region och projekt Förnybart i tanken.
Både elektrifieringen av tung trafik och utbyggnad av laddinfrastruktur har tagit fart vilket leder till att allt fler intresserar sig för den gröna omställningen av tunga transporter.
En fråga många ställer sig idag och som avhandlats i podden Öka Takten, är hur energipriserna påverkar investeringen i en eldriven lastbil. Det är också något som Rasmus Lindé, vd på LIR teknik har funderat över.
– Vi har räknat på var brytpunkten ligger för när det är billigare att ladda än tanka och har kommit fram till att det borde vara kring 2,70 kr/kWh med en standard treaxlig lastbil för regional distribution. I dagsläget betyder det att snittpriset på el inte bör överskrida 2,20 kr/kWh om investeringen i en ellastbil ska kunna räknas hem, avslutar Rasmus Lindé.