- I bakgrundsdiskussioner med AdBlue-tillverkare blev vi oroade över att de kraftigt minskade sin produktion och i vissa fall till och med stoppade den, står det i ett brev till statssekreterarna Oliver Luksic på tyska transportdepartementet och Michael Kellner på ekonomidepartementet, som tyska logistiktidningen DVZ har läst.
Bakgrunden är enligt BGL att den största AdBlue-tillverkaren i Tyskland, SKW Piesteritz i Sachsen-Anhalt, stått stilla i cirka två veckor på grund av de höga gaspriserna. SKW hade redan strypt produktionen i slutet av 2021.
Metanet i naturgas är en av råvarorna för framställning av ammoniak, som i sin tur är en av grundingredienserna för bland annat konstgödseltillverkning – och även för avgasreningsmedlet AdBlue. Moderna dieselfordon kan inte köra utan denna urealösning.
Tillsammans med BASF och Yara, är SKW en av de största tillverkarna av Adblue på den tyska marknaden.
– Priset för AdBlue har ungefär fyrdubblats från januari 2021 till slutet av augusti 2022 och kommer sannolikt att stiga ytterligare i september – om du kan få tag i det överhuvudtaget, säger BGL:s styrelsetalesman Dirk Engelhardt till DVZ.
– Men vi har också medlemsföretag där inköpspriserna för AdBlue redan har ökat fem-sju gånger hittills.
Enligt tullstatistik från Federal Office for Goods Transport var i juli exakt 90,75 procent av lastbilstransporterna på tyska autobahns och federala motorvägar Euro 6-lastbilar.
– Dessa – och alla Euro 5-lastbilar med SCR-katalysatorer – behöver AdBlue, säger Engelhardt.
Frågan är nu om AdBlue-reserverna hos återförsäljare och transportföretag har förbrukats.
– Till och med den federala regeringen inser allvaret i situationen och vidtar lämpliga motåtgärder, tillägger BGL-chefen och understryker.
– Utan Adblue stannar de flesta lastbilarna, det finns alltså risk för tomma snabbköpshyllor.
– Situationen är allvarligare än den var hösten 2021, då det varnades om en AdBlue-flaskhals. Våra medlemsföretag från industri och handel är rädda för transportfel hos sina speditörer och transportörer. De kanske redan finns, säger Markus Olligschläger, generaldirektör för Federal Association of Economics, Transport and Logistics (BWVL) i en intervju med DVZ.
– Det finns farhågor om att det kan bli leveransavbrott i likhet med coronaåret 2020. AdBlue är en avgörande utbudsfaktor – och därför är tillverkarna också systemviktiga. Nu uppmanas politikerna att så snabbt som möjligt göra produktionen lönsam igen för företagen.
– Vi väntar fortfarande på en reaktion här, tillägger Olligschläger.
För att kunna teckna en tillförlitlig bild av läget och vidta statliga motåtgärder föreslår BGL att man med kort varsel sammankallar ett ”AdBlue Round Table”, likt det som nyligen har hållits.