Sedan Iveco Group och Hyundai undertecknade ett MoU (Memorandum of Understanding) i mars 2022 har de bildat flera gemensamma arbetsgrupper om olika tekniska strömmar för att utforska sätt att komplettera varandra i utvecklingen av elfordon och alternativa framdrivningssystem.
Tidigare i juli presenterade de två företagen gemensamt vätgasdrivna Iveco BUS-fordon utrustade med Hyundais bränslecellssystem med förväntade relevanta fördelar när det gäller prestanda och utsläpp. I dag presenterar de eDaily Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV).
Den fungerande eDaily FCEV-prototypen är utrustad med Hyundais 90 kW vätebränslecellsystem och 140 kW e-motor. Sex tankar erbjuder en kombinerad lagringskapacitet på 12 kg väte. Prototypen, med en totalvikt på 7,2 ton, har testats i Europa och bekräftar en räckvidd på 350 km, med maximal nyttolast på 3 ton och tankningstid på mindre än 15 minuter.
Medan eDaily BEV, som också lanseras i dag på IAA, är lämpligare för kortare transportsträckor, kommer eDaily FCEV att vara ett idealiskt alternativ för leveranser där lång räckvidd med hög nyttolast är nödvändig.
En integrerad del av eDaily FCEV är batteripaketet från FPT Industrial, drivlinemärket för Iveco Group, medan bränslecellssystemet från Hyundai är det senaste steget i företagets över 20 år långa vätgasmobilitetsresa.
Hyundais bränslecellsteknik används redan i olika applikationer, särskilt inom nyttofordonssektorn.
– Efter det senaste tillkännagivandet, att Iveco BUS utrustar sina framtida vätgasdrivna bussar med våra bränsleceller, är den vätgasdrivna eDaily ytterligare ett konkret exempel på vad vi kan åstadkomma genom att arbeta tillsammans för att påskynda övergången till koldioxidneutralitet. Partnerskapet mellan de två företagen har visat sig vara mycket framgångsrikt och vi förväntar oss större resultat under de kommande åren, säger Martin Zeilinger, chef för Commercial Vehicle Development Tech Unit på Hyundai Motor.
– Samtidigt som vi tillkännager att vårt helelektriska eDaily-projekt har blivit verklighet är vi glada över att kunna presentera den första vätgasdrivna eDaily för världen. Baserat på denna prototyp siktar vi på att rulla ut en liten serie FCEV-transportbilar för test med utvalda kunder i slutet av nästa år, säger Anders Nilsson, försäljningsdirektör hos Iveco Sweden AB.