Igår presenterades de två fordonen för pressen vid presskonferensen i Ivecos monter. Besökare på utställningen fick även se demonstrationer i utomhusområdet och provköra Nikola Tre BEV för att uppleva dess prestanda, komfort och avancerade intuitiva funktioner.
Den europeiska 4×2 Artic-versionen av den eldrivna Nikola Tre BEV-lastbilen är en BEV-lastbil med nollutsläpp med en räckvidd i klassen på ca. 50 mil och styrkan att klara av ett brett spektrum av regionala uppgifter.
Betaversionen av den vätgaselektriska modellen Nikola Tre (FCEV) fick sin debut i Ivecompntern och ger en inblick i den snart förestående eldriften inom långväga transporter och markerar en viktig milstolpe i Ivecos utveckling mot varumärkets mål om CO2-neutralitet 2040.
Den europeiska Nikola Tre BEV tillverkas av Nikola Iveco Europe i ett samarbete på produktionsanläggningen i Ulm i södra Tyskland. Anläggningen som invigdes 2021, har en monteringsprocess som utvecklats specifikt för fordon designade för elektrisk drift från grunden och uppfyller produktionsstandarder i världsklass.
Nikola Tre-plattformen är baserad på den framgångsrika Iveco S-WAY-lastbilen och har en elektrisk axel utvecklad och producerad av FPT Industrial och Nikolas avancerade elektriska drivteknik. Personerna från Iveco och Nikola har valt ett modulärt tillvägagångssätt för denna plattform, så att den har plats för både batteri- och bränslecellsdrivteknik och detta är nytt i en bransch som banar väg för utvecklingen av den elektriska räckvidden för europeiska marknaden.
Iveco och Nikola tillkännagav igår den officiella invigningen av beställngar av Nikola Tre BEV Arctic 4×2 i Europa. Fordonet har en hjulbas på 4, 02 meter och nio batterier med en energimängd på upp till 738 kWh vilket ger en räckvidd på cirka 500 kilometer.
Laddning (10-90 % SOC) tar bara uppskattningsvis 162 minuter med en 175 kW-laddare. Laddning med upp till 350 kW väntas senare i år. Med en total energi på 738 kWh och en kontinuerlig effekt på 480 kW från den elektriska axeln från FPT Industrial har kraften, vridmomentet och räckvidden för att utföra uppgifter som hub-to-hub-leveranser och regionala transportuppgifter och dess körsträcka kan förlängas genom laddning. Denna prestanda resulterar i låga totala kostnader, vilket gör fordonet till en driftmässigt och ekonomiskt sund nollutsläppslösning.
I linje med Ivecos förarfokuserade tillvägagångssätt, är varje detalj i Nikola Tre BEV-hytten designad för att förbättra för föraren i en rymlig och välutrustad miljö med många komfortfunktioner och avancerade funktioner. Infotainmentsystemet är baserat på Nikolas egen nya generations driftteknik som integrerar infotainment- och navigationsfunktioner samt kontroller för de flesta av fordonets funktioner. Den exceptionellt mjuka körningen och tysta kabinen understryker den fantastiska körupplevelsen som kommer att göra Nikola Tre till en favorit bland lastbilschaufförer över hela Europa, enligt Iveco och Nikola.
Betaversionen av Nikola Tre FCEV Artic 6×2 som presenterades på mässan, har en styraxel och en ny hytt med förbättrad aerodynamik. Med en hjulbas på 3 932 mm rymmer den cirka 70 användbara kilo väte vid 700 bars tryck. Denna kapacitet, tillsammans med den snabba tankningstiden, ger en räckvidd på upp till 800 km på knappt 20 minuter.
När Nikola Tre FCEV lanseras på den europeiska marknaden 2024, kommer nollutsläpp elektrisk drift för långfärdskörning att bli verklighet och den representerar en viktig milstolpe i Ivecos utveckling mot varumärkets mål om CO2-neutralitet 2040.