Elbilar är generellt mycket tyngre än bilar med förbränningsmotor, på grund av batterierna. Det ger problem för den som behöver använda släpkärra eller husvagn. Om ekipagets totalvikt överstiger 3 500 kilo får det inte framföras av en person som innehar ett vanligt B-körkort. Kristdemokraterna ser därför behovet av att höja gränsen för totalvikten för B-körkort.
Av pressmeddelandet framgår att man främst skjuter in sig på privatpersonerna, även om det så klart skulle gynna transportbranschen om förslaget skulle gå igenom.
– Vi vill höja totalvikten för B-körkortet till åtminstone 4 250 kilo. Delar av fordonsflottan blir allt tyngre och vi behöver helt enkelt hänga med i utvecklingen. Det handlar om att kunna dra sin husvagn, båt, hästkärra även om man köpt en hybrid eller elbil, säger Peter Kullgren, KD.s partisekreterare och talesperson i landsbygdsfrågor.
KD menar att dagens bilar, oavsett om de har förbränningsmotor eller är eldrivna, har betydligt bättre vägegenskaper än tidigare generationer. Bromsar och fjädring har utvecklats samtidigt som olika säkerhetssystem kan stötta föraren vid eventuella misstag, vilket gör att bilarna är mycket säkrare att köra, med eller utan släpfordon.
– Vi behöver fortsätta underlätta klimatomställningen och för den som kan köpa en elbil ska inte vikten vara ett hinder, så som det kan vara idag, säger Peter Kullgren.