Den 7 maj bestämmer sig trafikpolisen i Helsingborg sig för att upprätta en kontroll vid färjeterminalen i Helsingborg. Bland annat stoppas och kontrolleras ett trailerekipage från sydöstra Europa.
När polisen ska ta en titt på chaufförens kör- och vilotider uppstår genast en misstanke om att något inte står helt rätt till.
– I dragbilen sitter en analog färdskrivare. Eftersom fordonet är betydligt nyare än en 2006 års modell borde det istället sitta en digital skrivare, förklarar trafikpolis Farid Umeflod.
Att byta färdskrivare är inte gjort i en handvändning. Och med den analoga skrivaren var det slutkört.
Följden blev att polisen lotsade dragbilen till polishuset, där det klampades.
– Klampen får i dessa fall sitta kvar så länge det behövs, alltså tills bristen är åtgärdad. I det här fallet tills man har monterat, kalibrerat och fått en digital färdskrivare godkänd av en ackrediterad verkstad, berättar Farid vidare.
När Proffs tar upp händelsen på nytt med Farid, 135 dagar senare, visar det sig att dragbilen står kvar på samma plats.
– Men faktiskt, idag, ska vi lotsa fordonet till en verkstad i Helsingborg. Enligt uppgifter till oss ska åkeriet ha monterat en digital färdskrivare och den vill man nu ha godkänd.
Här kunde hindrandet av fortsatt färd i den bästa av världar ha slutat. Men…
– Tydligen så kunde den nyinstallerade färdskrivaren inte kalibreras av någon anledning som jag inte känner till, förklarar Farid Umeflod några timmar senare.
Klampen sitter alltså kvar och dagarna tickar vidare. Om det redan har tangerat ”svenskt rekord i klampning” känner Proffs inte till, men att ärendet är en god kandidat till att bärga titeln lär det knappast råda några som helst tvivel om.
Dragbilen flyttas till en märkesverkstad i hopp om att man där ska kunna reda ut vad det är som är fel. Och där lyckades man så småningom lösa problemet.
– igår, måndag, kunde vi konstatera att det numera sitter en godkänd färdskrivare i dragbilen och därmed kunde vi låsa upp klampen, berättar Farid.
Nu är det inte så att chauffören har tvingats bo i en klampad lastbil i Helsingborg i flera månader, eller 142 dagar närmare bestämt.
– Nej han som var chaufför, och dessutom ägare till åkeriet, bor och är folkbokförd här i Sverige. Men åkeriföretaget har sin bas i sydöstra Europa.
Det låter som ett brevlådeföretag. Kan det vara så?
– Det där varken kan eller vill jag kommentera, den frågan får du ställa till någon annan myndighet, avrundar Farid Umeflod.