Polisen hindrade därför fortsatt färd tills både lastsäkringen och förartillståndet var fixat. Något som skulle visa sig dra ut på tiden.
Ett polskt trailerekipage har stått klampat på kontrollplats Långeberga i flera dagar. Vi ringer upp trafikpolisen i Helsingborg för att höra efter vad det är som står på.
– Anledningen till att vi klampade trailern den 8 september är att godset inte var tillräckligt lastsäkrat, förklarar trafikpolis Farid Umeflod.
Men varför har den stått där så länge?
– Så blir det när man inte vet hur man ska göra för att säkra gods. Varken chauffören eller dennes arbetsgivare tycks ha en aning om hur man ska lastsäkra. Klampen får därför sitta kvar tills bristerna är åtgärdade, säger Farid.
När ekipaget stoppades fanns plastdetaljer till en svensk fordonstillverkare och buntar med järnrör ombord. Chauffören började genast att kämpa med lastsäkringen, dock utan framgång.
– Det verkar som att han endast är bekant med överfallssurrningar och för att använda den metoden kommer det att krävas oerhört många spännband, kanske 75-80 stycken konstaterar Farid Umeflod.
Ganska snart efter att ekipaget hade stoppats visade det sig att fordonstillverkaren ville ha sitt gods levererat – per omgående.
– Då dyker det upp en annan lastbil som tar över det godset, berättar Farid.
Järnrören fick dock ligga kvar. Totalt väger dessa cirka 27 ton och saknar förstängning både framåt och i sidled. Ekvationen med överfallssurrning lär med andra ord inte gå ihop, precis så som polisen beskriver det hela.
Föraren har körkort för tung lastbil med släp, men då han är tredjelandsmedborgare så ställs inga krav på yrkeskompetensbevis, YKB. Däremot ska han ha förartillstånd*, något som han saknar.
Du som följer tidningen Proffs på nätet vet att Polen är ”Europamästare” i att utfärda dylika dokument, men ändå hade chauffören i det polskregistrerade ekipaget inte hunnit få något sådant. Och en redaktionell fundering är om han borde få det över huvud taget? Förarintyget är nämligen även ett bevis för att föraren har den yrkeskompetens som behövs – och det ersätter därför EU:s krav om YKB för förare från just tredjeland.
När vi kontaktar trafikpolisen i fredags, den 16 september har chauffören precis lyckats säkra godset på sin trailer.
Utöver det långa stilleståndet (åtta dygn) kostade det även en slant. Inget förartillstånd, bristfällig lastsäkring samt kör- och vilotidsbrott är exempel på sådant som fick slutnotan att växa.
– Sanktionsavgifter och böter landade på totalt cirka 17 000 kronor, om jag minns rätt, förklarar Farid.
Det ska understrykas att det endast är trailern som har varit klampad. Det innebär att chauffören har kunnat köra iväg med dragbilen för att handla mat och sköta andra ärenden.
– Så länge han inte kör yrkesmässigt så är det inget hinder.
Även om lastsäkringsbristerna blev åtgärdade i fredags så återstod det faktum att chauffören saknade förartillstånd. Så trots att klampen plockades av, hade föraren ingen rätt att köra vidare.
Hur som helst så var ekipaget borta på måndagen.
– Jag har faktiskt ingen aning om vem som har kört vidare med transporten ifråga, avrundar Farid Umeflod.
* Ett förarintyg krävs av förare som inte är medborgare inom EES, men som är anställda av ett företag i en medlemsstat, för att få lov att köra internationell godstrafik. Den som har ett förarintyg är undantagen EU:s krav om yrkeskompetensbevis då intyget anses vara ett bevis ”för den kompetens och utbildning som föreskrivs” i EU-direktivet.