En person begår självmord genom att kasta sig framför en lastbil. Det konstaterades senare att personen hade en lång historik av psykisk ohälsa. Polis och annan räddningspersonal kommer till platsen och när de gjort sitt, står chauffören vid sidan av. ”Hur mår du”, frågar en polis. ”Efter omständigheterna bra”, svarar föraren som därefter lämnas vid vägkanten, sätter sig i hytten och börjar köra. Det är då chocken kommer med full kraft och han tvingas stanna vid närmaste stopp och ringa en vän. Idag hade han kunnat ringa Kollegahjälpen.
Kollegahjälpen grundades för 22 år sedan och består av cirka 30-talet frivilliga med erfarenhet av att arbeta ute på vägarna. De är geografiskt utspridda över hela Sverige och finns där för folk i branschen när de har det som allra svårast.
En som varit med från början är Lars Lindgren som numera är pensionär. Lars förklarar hur det fungerar idag och att ett sätt är att SOS Vid en svår olycka ringer Kollegahjälpen.
– Kan jag inte svara, ringer de nästa namn på listan som då får ett telefonnummer till den som är drabbad som ska ringas. Just då kan den personen ha svårt att prata varför det är en fördel att senare få träffa personen, gärna tillsammans med dennes anhöriga. Att träffas är att föredra om det är genomförbart och de flesta vill ha ett möte, säger Lars.
Han tar upp att om en förare av en lastbil som är hemmahörande i exempelvis Luleå och olyckan sker i Malmö, då kan en kollegahjälpare i Malmö ta den inledande kontakten och sedan kan föraren när han kommer hem få kontakt med en mer lokal kollegahjälpare.
Man kan även själv ta kontakt med Kollegahjälpen och givetvis får man också vara anonym om det känns bättre. De som tar kontakt har oftast varit med om en allvarlig olycka med dödlig utgång. Lars beskriver frustrationen en chaufför kan uppleva vid en kollision med en personbil där föraren dör och där personbilisten är vållande.
Han kommer in på hur viktigt det är att ta fram fakta om olyckan.
– Media är tyvärr alldeles för ofta ute efter en bra rubrik där lastbilen hamnar i fokus och framställs som vållande vilket gör det ännu svårare för chauffören att hantera sin situation. Det är viktigt att i samtalen med chauffören framhålla de fakta man har för att underlätta bearbetandet, säger Lars.
Polis och ambulanspersonal upplever Lars har blivit mycket proffsigare idag eftersom de även ser chauffören.
– Förr tog de bara hand om de skadade och chauffören var bara ”någon som fanns där”, säger Lars.
Är det något de drabbade återkommande tar upp och som gör ett starkt intryck även hos dig? Lars tar upp de chaufförer som blivit redskap för självmord.
– Det de mest pratar om är ögonblicket innan smällen då de för en kort sekund får ögonkontakt med personen. Det minnet, den stunden, blicken, etsar sig kvar och är svår att bearbeta, avslutar Lars Lindgren.
Har du, eller känner du någon som har upplevt ett trauma i sitt arbete på vägen, tveka inte att ta kontakt med Kollegahjälpen. Ingen vet förrän efteråt hur man kommer att reagera vid en svår olycka.
Kollegahjälpen finns för dig och du hittar dem här.