Just nu finns det ett tydligt fokus på elektrifierade transporter, men i bakgrunder börjar vätgasfordonen ta för sig. Vi publicerade nyligen att Volvo inleder kundtester av bränslecellsdrivna fordon. Vi har även uppmärksammat Mercedes-Benz framsteg på vätgasmarknaden.
Nu har turen kommit till Quantrom som på IAA i Hannover presenterar sin QHM FCEV som är ett av två fordon som kommer att tas i bruk i Norge. Det har en bränslecell tillverkad av den kanadensiska väteexperten Ballard Power Systems.
Bränslecellen är speciellt utvecklad för denna applikation och passar perfekt under hytten där motorn skulle ha varit. ”Genom att hålla bakväggen ren kan vi erbjuda en lång sovhytt”, förklarar Perschke.
Den har också en Allison E-axel och kommer med åtta års garanti.
Även om den är baserad på en MAN TGX, bekräftar Perschke att detta inte är ett samarbete och att det skulle vara möjligt att använda andra OEM:s chassin.
QHM FCEV är tillgänglig att beställa nu och Quantron räknar med att leverera 100 lastbilar under 2023. Perschke beskriver dragbilen mer som ”en Bentley snarare än en VW”.
Fordonet med integrerad FCmove™-XD 120 kW bränslecell från Ballard Power Systems (NASDAQ: BLDP), en av världens ledande väteexperter, når upp till 1 500 km i Quantron QHM 44-2000-varianten. Quantron QHM FCEV avtäcktes på IAA och mer än 250 förfrågningar tillsammans med de första beställningarna av fordonet har redan gjorts.
Som ett resultat av detta, beställde Quantron 140 bränslecellsmotorer från Ballard för att säkra leveranskedjan, totalt cirka 17 MW med option på att köpa ytterligare 50 enheter. Bränslecellsmodulerna förväntas levereras 2023 och 2024.
Sedan september 2021 är Quantron och Ballard engagerade i ett strategiskt partnerskap för att påskynda utvecklingen av tunga vätgasfordon.
Som ett resultat av det starka samarbete har Ballard gjort en minoritetsinvestering i Quantron AG som en del av Quantrons finansiering på upp till 50 miljoner euro. Ballards investeringsintäkter kommer att användas av Quantron för att utveckla deras plattformar för lastbilsbränslecellsfordon enligt villkoren i ett gemensamt utvecklingsavtal. Ballard kommer att vara den exklusiva bränslecellsleverantören till Quantron för dessa plattformar.
Michael Perschke avslutar med att säga att: ”Vi vill erbjuda våra kunder den bästa möjliga lösningen och vårt fortsatta samarbete med Ballard tillåter oss att utveckla våra miljövänliga erbjudanden för att möta våra kunders behov, inklusive räckvidd, nyttolast och tankningstid, med en allt mer konkurrenskraftig total ägandekostnad. I nästa steg måste vi lösa ”hönan- och ägget-situationen” genom att bilda fler gröna väteproduktions- och bränslepartnerskap.”
Dedikerade bränsleceller från Ballard ger fordonet en räckvidd på 150 mil.