Intresset för lokalt producerad biometan för lastbilar växer starkt, stimulerat av ambitionen att dekarbonisera vägtransporterna och överge naturgasen. Biometan kan minska CO2-utsläppen med upp till 90 procent i ett från källa till hjul-perspektiv. Kombinationen av kraftfulla motorer och tanklösningar för längre räckvidder än någonsin tidigare (det finns tankar både för CBG och för LBG), gör det möjligt för alla slags åkare att välja biometan-baserade lösningar.
Dragbilskombinationer för fjärrtrafik med en totalvikt på 40 ton kan nu förvänta sig räckvidder på upp till 1400 km med flytande biometan i tankarna, säger Stefan Dorski, Senior Vice President och chef för Scania Trucks.
– Eftersom nätverket med tankstationer expanderar snabbt har lastbilar med gasmotorer utvecklats till ett verkligt starkt alternativ för kunder med ambitionen att fasa ut användningen av fossilbränslen och reducera sitt CO2-avtryck, säger han.
Gasfordon utgör en hörnsten i Scanias plan för att nå de av företaget uppsatta, vetenskapligt baserade målen att reducera CO2-utsläppen från kundernas användande av Scanias produkter med 20 procent till 2025, med 2015 som basår. Enligt Scania kommer inte elektrifieringen och minskad förbrukning hos förbränningsmotorerna att räcka. För att nå företagets egna mål och målen enligt Parisavtalet krävs det att alla tillgängliga alternativ används.
Den nya motorerna baserar sig på de omtyckta 13-liters gasmotorer som Scania har haft i sitt program under ett antal år. Genom att öka effektuttaget och förbereda dem för kommande lagkrav, tydliggör Scania sina ambitioner att växa ytterligare inom gasfordon och med hållbarhet i fokus.
De nya gasmotorerna arbetar med fullständig förbränning av såväl bränslet som luften, utan något behov av att tillsätta vare sig diesel eller AdBlue. Tändningen sker med hjälp av tändstift, precis som i bensinmotorer. Mixningen av gas och luft sker i insugsrören på väg in i förbränningsrummet.
Den nya 13-liters gasmotorerna jobbar ihop med Scanias senaste Opticruise-växellådor (G25), Scanias automatiserade växlingssystem. Det innebär att föraren får en mjuk växlingsprestanda med snabba, säkra och närmast avbrottsfria växlingar.
Bakom den nya motorfamiljens prestanda ligger bland annat användnandet av dubbla överliggande kamaxlar och Scania Twin SCR, ett system där AdBlue tillsätts i två olika steg för att öka effektiviteten hos efterbehandlingssystemet. De nya motorerna har också ett avancerat motorbromssystem (tillval), Scania Compression Release Brake.