Med de nya lastbilarna har Volvo Lastvagnar sex eldrivna modeller i serieproduktion globalt, vilket är det största utbudet i branschen.
– Det här är en milstolpe och bevisar att vi leder omvandlingen av branschen. För mindre än två år sedan visade vi våra tunga eldrivna lastbilar för allra första gången. Nu ökar vi volymerna stegvis och kommer att leverera de här fantastiska lastbilarna till kunder över hela Europa, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
Serietillverkning av Volvos tyngsta ellastbilar startar i Tuve-fabriken i Göteborg, nästa år startar tillverkningen även i fabriken i Gent i Belgien. Volvo tillverkar de elektriska lastbilarna på samma lina som sina konventionella lastbilar, vilket ger en hög flexibilitet och effektivitetsvinster. Batterierna levereras av Volvo Lastvagnars nya batterimonteringsfabrik i Gent.
Efterfrågan på eldrivna lastbilar ökar nu snabbt på många marknader. En drivkraft är transportköpare som väljer att gå över till fossilfria transporter för att nå sina klimatmål. Volvo Lastvagnars eldrivna lastbilar kan täcka omkring 45 procent av allt gods som transporteras i Europa idag, detta enligt Eurostats statistik ”Road-Freight Transport by distance” (2018) som visar att transportsträckan för 45 procent av alla varor som skickades i Europa med vägtransport uppgick till kortare än 300 kilometer.
Volvo Lastvagnar har sålt fler än 1 000 enheter av sina tunga eldrivna lastbilar och mer än 2 600 ellastbilar totalt.
– Det är fortfarande små siffror men vi räknar med att volymerna kommer att öka betydligt under de närmsta åren. Till 2030 ska minst 50 procent av de lastbilar vi säljer globalt vara elektriska, säger Roger Alm.
Volvo Lastvagnars sex eldrivna lastbilar täcker många olika transportbehov, allt ifrån stadsdistribution och sophantering till regionala transporter och bygg- och anläggningstrafik.