Med stark stigande bränslepriser blir det allt viktigare att inte slösa på energi i onödan. I en studie har forskare inom Yale Climate Connections på Yale University kommit fram till att elbilen är överlägsen både bensin- och dieselbilen när det gäller att ta vara på energin i drivmedlet och driva fordonet framåt.
Om du tankar en bensinbil för 1 000 kronor så går endast 200 kronor till framåtrörelsen, medan resterande 800 kronor bokstavligen går upp i rök. Något som även gäller moderna dieseldrivna fordon. De slösar bort hela 80 procent av energin från bränslet. För varje liter som tankas är det bara två deciliter som tar dig närmare dit du kör.
Förbränningsmotorer antänder som bekant flytande bränsle för att skapa en trycksatt gas som trycker iväg kolvarna för att vrida en vevaxel som i slutändan snurrar bilens hjul. Denna flerstegsprocess blöder ut energin hela vägen. Det mesta av energin i bränslet slutar som värme och endast en liten del når hjulen.
Elbilarna har däremot enkla motorer med få rörliga delar, speciellt jämfört med de komplexa förbränningsmotorerna.
I en elbil flödar elektriciteten från bilens batteri in i en cylinder som skapar ett roterande magnetfält. Inuti cylindern finns en rotor som snurrar när den dras med av den magnetiska dragningskraften. Den snurrande rotorn vrider en axel som driver hjulen. Av den energi som tillförs elbilens batteri kommer runt 90 procent att driva elbilen framåt.
En stor energibesparing hos elbilen är bromskraftåtervinningen som återför hela 22 procent av elbilens energiförluster.
Men en del energi förloras när batteriet laddas. Det krävs också el till lampor, torkare, klimatanläggning, servostyrning med mera. Sammanlagt uppgår de olika energiförlusterna i en elbil till 31-35 procent. Men regenerativ bromsning lägger dock tillbaka 22 procent till energisystemet, vilket gör att den totala energiförlusten hos en elbil endast är cirka tio procent.
Forskarna tittade också på energiproduktionen. Det visade sig att det till och med var försvarbart att producera el med kolkraft för att ladda en elbil än att köra en bensin- eller dieselbil. Även om kolkraft knappast räknas som en hållbar energikälla.
Tillverkningen av elbilsbatteri förbrukar energi som motsvarar cirka 74 liter bensin. Under batteriets tioåriga livslängd är energiförbrukningen i batteritillverkningen så minimal att det inte påverkar den totala energieffektiviteten hos elbilen på något märkbart sätt.
Allt enligt rapporten från forskarna på Yale University.