Mikael Edsäter framhåller att Yara är den störste producenten av AdBlue i Europa.
– Och teoretiskt skulle vi kunna på egen hand försörja hela marknaden i Sverige med AdBlue men gör det inte. Vi har tre konkurrenter i stort, men de producerar inte AdBlue från basen naturgas som vi gör utan köper in urean och gör bara det sista steget i produktionen.
Yara har sin stora produktion på sina stora fabriksanläggningar i Tyskland och i Belgien, men även i fabriker i Italien och Frankrike där AdBlue bara är en liten del av produktionen.
Men hela anläggningen och hela verksamheten där är beroende av basprodukten naturgas som till största delen kommer från Nordstream 1 och större delen av produktionen är olika typer av gödningsmedel för lantbruken och många andra industriella produkter såsom ammoniak.
– Efter att ryssarna stoppade leveranserna helt via Nordstream 1 och priserna på gas dramatiskt ökats har produktionen på fabrikerna i Europa dragits ner delvis på grund av olönsamhet på andra produkter, som AdBlue, har priserna gått upp kraftigt, berättar Edsäter.
– Än så länge levereras rysk gas via en ledning genom Ukraina in i gassystemet i Europa, men hur länge det kommer att fortsätta är det ingen som vet så förutsättningarna kan förändras snabbt och dramatiskt. Som det är nu har priset på gas gått från 13 euro/kWh till dagens pris på cirka 200–220 euro/MWh.
Mikael Edsäter är medveten om oron hos många åkare för en brist på AdBlue, men avråder bestämt från hamstring.
– Dels har vi alltså ingen brist för närvarande, dessutom går det att lagra i högst tolv månader.
Han påpekar också att man inom EU är mycket medvetna om att utan AdBlue är det tvärstopp på mycket i samhället som det ser ut idag.
– Men läget just nu känns ganska stabilt och just nu har gaspriset gått ner något utan vi egentligen inte vet varför. Men kan såklart ändras snabbt
– Men skulle en brist uppstå har vi planerat så att det finns AdBlue reserverat för till exempel sjukvårdens dieseldrivna reservaggregat och för all blåljusverksamhet. Yara har en väl utvecklad beredskapsplan för det lager som finns att tillgå om något förändras snabbt och bygger för tillfället en helt ny terminal i Köping som har en kapacitet på 6 000 ton.