Kontrollen visar att föraren med dragbilen kör ganska mycket inrikestransporter. De otillåtna inrikestransporterna förklarar föraren med att han mest kör spanskt gods.
– Vad vi kan se hämtar han företagets egna trailers på P6 och kör ut i närområdet, säger Maria.
Föraren kan inte heller uppvisa en giltigt kopia av gemenskapstillståndet och färdskrivaren är obesiktigad. Dessutom har dragbilen ett elfel och något som är fel med växellådan.
När fordonet klampas inkvarteras föraren på hotell Arken alldeles i närheten och ska enligt uppgift nu vara på väg till Spanien.
Polisen upplever ett ointresse från företagets sida som inte hör av sig om betalningen
– Vi har haft kontakt med en kvinna som talar en del engelska och som sköter kommunikationen mellan oss och dem, säger Ingrid.
Det är inte svårt att komma i kontakt med företaget som heter HMP Logistics, men så snart vi presenterar oss och framför vårt ärende kan kvinnan som svarar inte tala någon engelska alls. Vi återkommer med våra frågor på spanska då vi även poängterar för dem dels att polisen tidigare har talat engelska med kvinnan och dels att ett företag som bedriver internationell trafik rimligtvis har någon person tillgänglig som kan tala engelska. Åter blir svaret att det inte finns någon på kontoret som talar engelska.
Polisen har meddelat HMP Logistics att dragbilen efter att 36 timmar gått har låsts upp. Någon respons på det och när eller om de tänker betala sanktionsavgiften, kommer inte.
Dragbilen står kvar på kontrollplatsen som är stängd när polisen inte arbetar på platsen.
– Vill de hämta dragbilen får de höra av sig när de skickar en chaufför och så får vi se vidare på ärendet eftersom de andra bristerna också måste klaras upp, säger Maria och Ingrid.
Idag den 7 oktober har Maria kontakt med åkeriet som nu åter kan kommunicera på engelska. De betalar sanktionsavgiften och de dokument som saknas kommer att uppvisas samt att färdskrivaren ska besiktigas.