Nyheten om att Girteka ännu en gång höjer förarlönerna kommer endast en månad efter att man öppnat upp för förarrekrytering från Filippinerna, Indien, Kirgizistan och Usbekistan.
Insynen i Girtekas rekryteringsstrategi kommer via Trans.info:s Hanna Skrypal, som talade med företaget i samband med en artikel för Trans.info:s östeuropeiska nyhetstjänst.
I rapporten specificerar Girteka inte exakt vad de betalar sina chaufförer, men väl hur olika saker påverkar lönerna. Exempelvis påverkas lönen beroende på i vilket land föraren är registrerad i. Detta är relaterat till olika länders krav på bland annat minimilön, skatter och andra arbetsavtal. Förarna har en grundlön och traktamente.
Girteka höjer även transportpriserna med hänvisning till dyrare drivmedel och högre förarlöner. Chaufförsbristen har börjat driva upp lönerna i hela Europa och Girteka förväntar sig att man måste höja förarlönerna med 30-40 procent under 2022.
Vill du läsa artikeln i sin helhet, hittar du den här.