Trailern lastades hos speditören med 22 887 kilo, men inte ett enda spännband läggs på. Begreppet ”godset ska inte så långt”, är något som inte sällan förekommer när transporter av detta slag kontrolleras av trafikpolisen, men så länge det inte finns undantag av något slag gäller samma lastsäkringskrav för dessa transporter som för de mer långväga.
I detta fallet rapporteras föraren för försumlighet och får böter om 1 500 kronor.
När trafikpolisen ringer till speditören i Landvetter, förklarar speditören att man endast lastar godset och har inte med lastsäkringen att göra. Föraren får inte vara med under lastningen och med tanke på hur utrymmet ser ut i den aktuella trailern, frågar sig trafikpolisen hur föraren ska kunna lastsäkra om han inte får samverka med truckföraren.
Ekipaget får inte köra vidare innan det bandats ordentligt, men att åtgärda det på plats är inte enkelt eftersom föraren saknar spännband för detta. Föraren får ombesörja att spännband kommer till platsen och sedan får han banda godset innan vidare färd.
Med tanke på inte minst på godsets vikt, menar trafikpolisen att det är allvarligt att inte banda lasten och att det rimmar dåligt med fordonstillverkarens, tillika godsmottagarens, reklam om säkra fordon på vägarna. Det borde rimligtvis gälla i alla led i tillverkningen av ett trafiksäkert fordon.
Men hur ligger det egentligen till? Om föraren inte får medverka under lastningen kan det givetvis uppstå problem med lastsäkringen givet hur högt det är lastat i det aktuella fallet. Och varför är dragbilen inte utrustad med spännband?
Vi kontaktar Schenker som känner till händelsen och som säger att de har de förutsättningar som krävs för att kunna lastsäkra på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt i samband med lastning.
Men om föraren inte får medverka, hur ska det kunna bli rätt lastsäkrat?
– Enligt nuvarande överenskommelse lastas godset av vår personal i Landvetter. Lastsäkring ska ske i samband med lastning så att chauffören kan hämta en färdiglastad och lastsäkrad trailer. Vi tar trafiksäkerhet på största allvar och gör nu en översyn för att säkerställa att våra rutiner fungerar framöver, säger Schenker.
Med det här upplägget ligger alltså ansvaret för lastsäkring hos Schenker. Kommer chauffören att ersättas för de böter om 1 500 kronor som han erlagts att betala?
– Ja, vi kommer att ersätta chauffören, avslutar Schenker.
Vi konstaterar att detta är andra gången Schenker tar sitt ansvar på detta sätt.