Händelsen fick stora ekonomiska efterverkningar för såväl Joakim som för Minas Åkeri där han då var anställd. Arbetsmiljöverket ansåg att det fanns brister hos Byggmax och efter försäkringar från Byggmax om att de nödvändiga förbättringarna skulle införas, var ärendet för deras del avslutat. När vi återkommer till Arbetsmiljöverket med bilder från andra Byggmaxbutiker som visar motsatsen, hänvisar man till att det ”måste hända något” innan de kan agera igen.
Vi har skrivit flera artiklar om händelsen och riksdagsledamot Thomas Morell (SD) tog i en riksdagsinterpellation upp orimligheten i efterverkningarna. Även Falköpings Tidning följde ärendet med en artikelserie.
Hopplösheten som infann sig hos Joakim när det stod klart att inte bara Byggmax och Trygg-Hansa var motsträviga utan även Försäkringskassan, gjorde honom mycket nedslagen. Försäkringskassan föreslog Joakim att arbeta med något annat.
– Men med min ålder och de skador jag hade – vad skulle jag göra, säger han.
Droppen blev när Försäkringskassan tyckte att han kunde börja arbeta med något i alla fall även om två av alla hans frakturer fortfarande inte var läkta.
Händelsen påverkade även Joakims förhållande negativt.
– Jag hade tung medicinering och var dessutom nedstämd så till slut orkade min sambo inte leva med mig utan vi fick bli särbo istället, säger Joakim som är glad över att de i dag fortfarande träffas och har en bra relation.
Ibland måste man nå botten innan resan uppåt kan påbörjas. En dag hände det och Joakim, som länge varit tyngre än vad som är nyttigt för kroppen vilket inte blev bättre av allt stillasittande under rehabiliteringen, tog tag i saken. I dag är han över 60 kilo lättare och även om skadorna fortfarande hindrar honom, ser han ljust på framtiden.
Joakim har inte kört lastbil på över fyra år och vill gärna tillbaka, men saknade YKB. Då kommer Åkaren i Sverige in i bilden.
– Joakim har fått kämpa i motvind hela vägen och även vi som åkeriorganisation kände av samma motstånd. Då känns bra att vi nu kan bjuda honom på YKB-utbildningen för att han så snabbt som möjligt ska kunna bli attraktiv att anställa, säger Gunvor Karlsson som är kontaktperson, säkerhetsrådgivare och även utbildar i YKB.
Snart ska Joakim ut på vägarna igen, men först som passagerare i en flisbil för att se om det är något som passar honom.
– Jag har ju fortfarande problem med benet, men det finns ju många olika sorters körningar som inte kräver att man ska kliva ut och in ur förarhytten hela tiden. Fliskörning, gruskörning och liknande. Det finns säkert körningar som passar mig och jag längtar verkligen ut i arbetslivet igen, avslutar Joakim Söderman som vill lägga den svåra tiden bakom sig och starta ett nytt, ljusare kapitel i sitt liv.