Tyskland sitter i Europas förarsäte, dit det styr följer andra efter, säger Robert Falck, grundare och vd för Einride.
– Vi har möjligheten och teknologin att driva igenom den största förändringen inom transport sedan uppfinningen av förbränningsmotorn och ser fram emot att arbeta tillsammans med lokala partners för att skriva frakthistoria, säger han.
Genom fraktmobilitetsplattformen Einride Saga, elektriska och autonoma lastbilsflottor samt laddningsinfrastruktur, gör Einride det möjligt för företag att flytta varor från A till B på ett smart, grönt och kostnadseffektivt sätt.
Bolaget driver redan en stor flotta av tunga elektriska lastbilar i Sverige och USA där Einride samarbetar med industrijättar som Lidl Sverige, Maersk, Oatly, Postnord TPL och Bauhaus. Samarbetet med Electrolux i Tyskland följer ett framgångsrikt partnerskap i Sverige och förväntas minska koldioxidutsläppen med 92 procent jämfört med att köra med diesel.
Den tyska transportsektorn står inför sin största utmaning någonsin med stigande bränsle- och energipriser, förarbrist och krav på att halvera utsläppen till 2030.
– Vi vet att vi genom digitalisering, automatisering och elektrifiering dramatiskt kan minska kostnader, leveranstider och utsläpp. Nu är det dags för tyska bolag att anamma en ny generation fraktteknik och framtidssäkra sin verksamhet, säger Robert Ziegler, Europachef på Einride.
Einride kommer att etablera ett regionalt kontor i Berlin. Utöver den tyska huvudstaden kommer bolaget även att fokusera på logistiska nav som Hamburg och Ruhrområdet. Vidare planerar Einride att bygga ett laddningsnätverk längs Tysklands viktigaste kommersiella rutter och närliggande handelsregioner, för att göra det möjligt för kunder att enkelt elektrifiera sina transporter.