International Road Transport Union (IRU) välkomnar resultatet av Europaparlamentets transportutskott (TRAN) omröstning i förrgår kväll om deras rapport som ändrar EU-kommissionens förslag till en förordning om alternativ bränsleinfrastruktur (AFIR). IRU uppmanar hela parlamentet att rösta för samma ambitionsnivå om två veckor.
Att bygga infrastruktur för alternativa bränslen som exempelvis laddning och bränslepåfyllning av fordon, är en förutsättning för en betydande minskning av koldioxidutsläpp från vägtransporter. TRAN-medlemmarna har stött föredragandens realistiska vision för att möjliggöra den gröna omvandlingen.
Beslutet sänder en stark signal till EU:s medlemsstater om att rådets allmänna strategi som antogs tidigare i år, var en besvikelse när det gäller medlemsstaternas åtagande att stödja vägtransportsektorn.
TRAN-omröstningen återspeglar uppmaningar från IRU under de senaste månaderna om behovet av ett djärvare tillvägagångssätt för att bygga infrastruktur för avgifter och alternativ tankning för kommersiella vägtransporter.
Den antagna TRAN-rapporten inkluderar högre energieffektmål för lätta och tunga fordon, laddstationer vid säkra parkeringsområden och prestandagarantier för elnätet. Deadlines för både elektriska och, viktigare, vätgas har tidigarelagts även om ett obligatoriskt avgiftsreservationssystem för kommersiella fordon inte kom med i kompromissförslaget.
IRU ser fram emot nästa steg i EU:s lagstiftningsprocess, särskilt omröstningen i parlamentets sammanträde veckan den 17 oktober, och hoppas att trepartsförhandlingarna ska börja så snart som möjligt.