ContiRe.Tex-teknologin presenterades av Continental under hösten 2021 och sommaren 2022 lanserades de första däcken som innehåller återvunnen polyester från PET-flaskor. Det nya materialet används i stommen på vissa utvalda däck i stället för konventionell polyester. För en uppsättning personbilsdäck behövs det cirka 40 PET-flaskor.
Det finns en stor mängd PET-flaskor i världen som inte ingår i något slutet system, det vill säga att de inte återvinns utan istället hamnar på soptippen. Det är de flaskorna Continental vill ta vara på.
– Klädbranschen använder redan den här typen av polyester, men Continental är först inom däckbranschen, säger Per Linder, produktchef på Continental Sverige.
ContiRe.Tex-tekniken innebär att ett polyestergarn utvinns från använda PET-flaskor utan några mellanliggande kemiska steg. Under återvinningsprocessen sorteras flaskorna och rengörs mekaniskt efter att kapsylerna har tagits bort. Efter en mekanisk strimling bearbetas sedan PET-materialet till granulat och slutligen till ett spunnet polyestergarn.
Det är alltid kul att göra prototypdäck utan luft eller fälgar, tycker Per Linder, men det här är på riktigt. Till en början tillverkas däcken med ContiRe.Tex-tekniken i en begränsad upplaga och finns i tre modeller med varierade dimensioner.
– För den svenska marknaden handlar det främst om sommardäck i serierna PremiumContactTM 6 och EcoContactTM6. Tanken är att det ska växa till betydligt större skala, säger Per Linder.
Polyestergarnet från de återvunna PET-flaskorna används till den så kallade textilkorden som sitter ovanpå däckstommen och som vanligtvis är tillverkad av gummerad viskos eller konventionell polyester. Textilkorden ger inte bara stommen extra styrka utan kontrollerar även däckets inre tryck och bibehåller dess form.
För Continental är säkerhet alltid ett prioriterat område och det gäller så klart även när de lanserar material med nytt innehåll.
– ContiRe.Tex-tekniken fungerar precis lika bra som våra andra däck som inte innehåller PET-flaskorna. Det här är ett steg på vägen till vårt mål att 2050 bara använda återvunnet eller hållbart material i alla våra däck, säger Per Linder.
Vi frågar Per Linder om de redan nu även tillverkar lastbilsdäck met denna metod, men svaret blir nej.
– Det vi satsar på nu är startskottet för den här typen av däcktillverkning och målet för 2050 att alla våra däck ska tillverkas av 100 procent förnyelsebart och eller hållbart material gäller även lastbilsdäcken, säger Per Linder.
De unika däcken från Continental, bland en mängd andra innovationer, finns att se på Subcontractor InnoDex under Elmia Subcontractor, 15–17 november.
"Det här är bara startskottet", säger Per Linder, produktchef på Continental Sverige.