Tullverket är såklart nöjda med att ha förhindrat dessa trafikfarliga förare från att ge sig ut på våra vägar.
– Samtidigt är det ett dystert rekord att vi stoppat fler rattonyktra förare under årets tio första månader än vad vi gjorde under hela 2021, säger Oscar Lindvall, biträdande enhetschef vid Tullverkets kontrollavdelning Syd.
Under pandemin minskade trafiken över gränspassagerna till Sverige och detsamma gällde antalet drogpåverkade förare som fastande i Tullverkets kontroller. Rekordåret 2019 var det hela 461 påverkade förare som stoppades. Under första pandemiåret 2020 sjönk antalet till 227, men när restriktionerna släppte under 2021 så ökade antalet stoppade rattonyktra förare till 426 stycken vilket var i nivå med åren innan pandemin bröt ut.
Men den senaste statistiken för 2022 visar att ökningen fortsätter. När drygt två månader återstår av året så har hela 569 rattonyktra förare stoppats, vilket är mer än varje enskilt år sedan 2016.
Flest rattonyktra förare har stoppats i södra Sverige, eller område Syd som Tullverket benämner det. Där var det 351 förare som stoppades fram till och med den 26 oktober, jämfört med 242 under hela 2021. Den största procentuella ökningen har skett i västra Sverige, från 28 under 2021 till 91 rattonyktra förare hittills i år.
Det bedömer man främst är en följd av att restriktionerna mot att drogtesta förare togs bort när pandemin minskade, säger Tony Magnusson, enhetschef för Tullverkets kontrollavdelning Väst. Han noterar också att antalet testade förare som använt narkotika har ökat i hans område från åtta fall i fjol till 19 hittills i år.
Samma iakttagelse har Oscar Lindvall gjort i södra Sverige. Det är fler som kör påverkade av narkotika och han bedömer att det beror på en alltmer liberal syn på droger, framför allt cannabis.
– Det pågår en diskussion och normförskjutning i flera europeiska länder om att legalisera cannabis och det kommer såklart leda till att vi kommer att möta fler förare i trafiken som är drogpåverkade. Det ställer högre krav på oss som står vid gränsövergångarna eftersom det är svårare att upptäcka drograttfulla förare, säger Oscar Lindvall.
Ett annat faktum som oroar Tullverket är att så många som en tredjedel av de stoppade rattonyktra förarna är yrkeschaufförer. De använder också i ökande grad centralstimulerande droger som amfetamin för att hålla sig vakna under de långa arbetspassen.
– Förutom att det snedvrider konkurrensen så är det fullkomligt livsfarligt när tunga lastbilstrailers framförs på våra landsvägar av drogpåverkade förare, säger Oscar Lindvall.