Direkt på måndagsmorgonen den här veckan beger sig trafikpolisen i Helsingborg till uppställningsplatser i närheten av etablerade speditörer i och runt staden.
– Där observerar vi lastbilar som har kupévärmarna igång och som har gardinerna i hytten fördragna, berättar trafikpolis Farid Umeflod.
En av chaufförerna som så småningom vaknar och ska bege sig iväg blir föremål för kontroll.
– Det visar sig att han har stått stilla på samma plats i 50 timmar, säger Farid.
Chauffören förklarar att ”det var ett misstag” och att det ”inte var planerat” att han skulle stanna just där för att hålla sin ordinarie veckovila.
– Efter att ha analyserat färdskrivaren och förarkortet så ser vi att bilen och föraren enbart har rört sig i Norden under de senaste dryga fem veckorna. Vilket föraren också bekräftar när vi förhör honom med hjälp av en tolk, säger Farid.
Med andra ord så har arbetsgivaren inte organiserat så att föraren fick tillfälle att komma hem under den stipulerade tiden enligt gällande regler. Sanktionsavgiften är därmed sammanlagt uppe i 40 000 kronor.
När polisen tar sig en titt på godset ombord så framgår det att den innehåller farligt gods, även om ekipaget saknar ADR-skyltar.
– Det visar sig att det är en fullvärdig ADR-transport. Utöver skyltningen saknades bland annat även skriftliga instruktioner.
Därmed adderades ytterligare 7 500 kronor i böter till sanktionsavgiften. Totalt 47 500 kronor.
Åkeriets företrädare försökte initialt att övertyga polisen om att föraren inte hade sovit i hytten, utan att denne istället nyss hade blivit avsläppt vid lastbilen. Den förklaringen höll så klart inte.
– Vi tog inte ens diskussionen eftersom vi ju hade sett när föraren gnuggade sömnen ur ögonen, förklarar Farid Umeflod.
Dessutom erkänner chauffören för polisen att han hade sovit i hytten under sin veckovila, vilket troligtvis kan få konsekvenser för honom i framtiden.
– Åkeriägaren var tämligen tydlig med att eftersom föraren hade erkänt skulle han också få betala sanktionsavgiften ur egen ficka.
Reglerna om att få komma hem med jämna mellanrum och att kunna hålla den ordinarie veckovilan utanför hytten är i grunden till för att förbättra chaufförernas sociala förhållanden. Att många utländska åkerier väljer att bryta mot lagen är inget ovanligt, enligt vad tidningen Proffs erfar. Inte heller att chaufförerna får stå för notan ur den egna fickan.
– I praktiken betyder det att förarna fortfarande utnyttjas å det grövsta. Speditörerna måste börja ta sitt ansvar inte endast genom fagra ord i sina code of conducts. Beställaransvaret i all ära, men det krävs en uppryckning i rättsväsendet, i synnerhet på åklagarsidan, kommenterar Göran Rosengren, chefredaktör på tidningen Proffs.
Hur gick det då med betalningen?
– Det gick snabbt. Pengarna kom in väldigt snabbt, berättar Farid Umeflod avslutningsvis