Satsningen är en del av åkeriet Falkenklev Logistiks ambitiösa projekt som omfattar flera liknande laddstationer runt om i Skåne.
– Den här laddstationen är till 50 procent finansierad med hjälp av Naturvårdsverket, men den vi projekterar i Perstorp är till 100 procent finansierad av Energimyndigheten, berättar Viktor Falkenklev, vd för Falkenklev Logistik, som är upphovsman till hela satsningen.
Laddstationen i Arlöv kostade cirka 18 miljoner att bygga, vilket blev lite dyrare än beräknat.
– Men nu när det är på plats känns det väldigt bra, tillägger han.
Viktors tanke är att utveckla det hela till att skapa egen el med hjälp av solceller.
– Grannen här intill har ju en stor byggnad med platt tak och jag har pratat med dem om att få bygga solceller där och leda ner strömmen till batterier på andra sidan laddstationen. På så vis säkrar vi elen till laddningen, dels direkt, dels genom att lagra elen i batterierna, säger han.
– Sak samma gäller för den blivande elladdstationen i Perstorp som hela ska drivs med solceller.
Elladdplatsen i Arlöv är så kallad publik, det vill säga tillåtet att ladda även för privatbilister. Men är egentligen mest tänkt för tunga fordon, inte minst de som tillhör det egna åkeriet som finns mitt emot.
– Jag tror det blir fler privatbilar som laddar här till en början, men efterhand som allt fler åkerier köper ellastbilar kommer de hit för laddning.
För dem som väntar på laddning har Viktor sett till att det finns ett litet kafé med enkel servering.
– Men det är ett annat företag som ser till att det fungerar.
Med i projektet med laddplatsen i Arlöv är Scania genom att bland annat leverera de fem elektriska 4×2-lastbilarna som ska användas av åkeriet under deras distributionsuppdrag i Skåne.
– Vår verksamhet är i huvudsak koncentrerad till Skåne, varför vi valt att satsa på ellastbilar och laddstationen, tillägger Viktor Falkenklev.