Spedition Bork GmbH & Co, Tyskland, har en fordonsflotta på cirka 300 fordon, säger till tyska tidningen Welt att polska förare får allt fler erbjudanden om jobb i sitt hemland. Situationen är frustrerande och som en följd av förarbristen står står dussintals av företagets lastbilar för närvarande oanvända trots att det inte råder brist på transporterbjudanden.
Junior manager Steffen Bork, son till chefen Wolfgang Bork, säger till Welt att det för tyska åkerier inte längre är lika lätt som tidigare att anställa polska förare. ”Källan med chaufförer i Polen håller på att torka ut. På grund av den ständiga harmoniseringen av levnads- och arbetsvillkor blir deras hemland mer och mer attraktivt för de [polska] förarna”, säger Stefan Bork.
För närvarande är cirka 60 procent av Spedition Borks förare från Polen. En fjärdedel kommer från Tyskland och resten är medborgare i ytterligare 28 olika länder.
Welts artikel innehåller också ett påstående från Stefan Bork om att det under sommarmånaderna ”alltid är tjuvjakt” på förare. Artikeln tillägger: ”på rastplatser erbjuder företag bonusar på upp till 3 000 euro om en förare byter till dem”.
Vidare berättar Stefan Bork för Welt att som ett resultat av den dynamiska situationen på arbetsmarknaden, har hans företag ökat sina månadslöner med mellan 100-250 euro.
Ett annat klagomål Stefan Bork framför under intervjun gäller allmänhetens syn på lastbilschaufförer i Tyskland. Han berättar för Welt om sin besvikelse över lastbilschaufförernas dåliga rykte samt bristande stöd till åkeribranschen från den tyska regeringen.
Han föreslår även att åkare skulle parkera sina fordon under en period så att allmänheten skulle få en bättre förståelse för hur lastbilschaufförer bidrar till vårt dagliga liv.
Stefan Bork som själv också är utbildad yrkeschaufför, vill se ytterligare 40 000 parkeringsplatser byggas på Tysklands rastplatser utmed motorvägar.
Han efterlyser också ett ömsesidigt erkännande av körkort för förare från fler länder utanför EU för att underlätta rekryteringen av förare från tredje land, avslutas artikeln i Trans.info.