Synbesiktningen är något vi på redaktionen bevakat både med artiklar och även på plats. På plats ställde vi frågor till personbilister om hur viktigt det är att alla ser bra i trafiken, men majoriteten av de tillfrågade tyckte det var för ofta att tvingas förnya körkortsrelaterad synundersökning vart femte år. 10 år mellan kontrollerna tyckte de flesta var tillräckligt – om ens alls.
Tretton år av Synbesiktningen visar att var tionde bilförare (över 670 000 enligt 2021 års siffror) kör med så kallad olaglig syn. Det innebär att synskärpan är så dålig att föraren inte skulle få ta körkort utan att korrigera synen med glasögon eller linser. I praktiken ser föraren oskarpt redan på två meters avstånd och utgör därför en direkt trafikfara. Trots detta har ännu inget gjorts åt problemet och siffrorna förväntas därför vara alarmerande även i år.
Med olaglig synskärpa menas den gräns (minst 0,5 i synskärpa när du ser med båda ögonen) som Transportstyrelsen har vid ansökan om lämplighetsintyg för körkort – en syn som blir oskarp på en meters avstånd, strax efter bilrutan. För yrkeschaufförer är kravet 0,8 i synskärpa när du ser med båda ögonen.
Under synbesiktningsdagen kommer flera tusen förare att erbjudas att få testa sin syn av Synoptik samtidigt som fordonet besiktas hos Bilprovningen. Vi återkommer med resultatet senare.