Dragbilen som tas in för kontroll är från Lettland och föraren från Ukraina. När bilinspektör Jonas Nordin från Västerås ber om att få se samtliga fraktsedlar, får han en liten bunt av dessa tillsammans med en färjebiljett.
Färjebiljetten är dock lite för gammal för att vara till någon hjälp och var lasten som finns på trailerna är hämtad, är oklart. Enligt fraktsedlarna ser det ut som att dragbilen hämtat godset i Frankrike och England, men det kan snabbt avfärdas när uppgifterna jämförs med datan i färdskrivaren som även visar att dragbilen gjort en resa till Norge.
Därmed ber bilinspektören ännu en gång om att få samtliga fraktsedlar och den här gången kommer det också fram fler handlingar.
Därefter kontaktas en tolk och via denne berättar föraren att han körde med en tom trailer från Norge till Sverige. Någon fraktsedel på lasten han hade från Sverige till Norge finns inte. Den tomma trailern från Norge ställdes av i Göteborgs hamn där han kopplade på en ny lastad trailer.
Den nya trailern innehöll två olika leveranser till två olika orter. Eftersom ingen fraktsedel på inkommande internationell last kan uppvisas, kan inte undantaget cabotagetransporter åberopas. Dokumentationen är även bristfällig. Av fraktsedlarna framgår det inte var föraren tagit över godset utan det ser i stället ut som att han hämtat det i England och Frankrike.
Föraren känner inte heller till att han måste medföra en utstationeringsdeklaration att visa upp på begäran av polisen, men när föraren når sin chef mejlar de över handlingen som är giltig sedan en månad tillbaka. Därmed stannar det på en sanktionsavgift om 60 000 kronor för det otillåtna cabotaget.
Speditören är baserad i Belgien, men har även ett svenskt kontor. Vi har tidigare skrivit om företaget då de under en tid hade liknande problem när de stoppades av Göteborgs yrkestrafikgrupp, men de gjorde då om och rätt.
Precis som i ärendena i Göteborg är speditörens svenska kontor lättillgängliga och kontaktar snabbt polisen. Lika snabbt betalar de sanktionsavgiften.
Nästkommande dag när samverkanskontrollen ska fortsätta, kan man således låsa upp dragbilen som då får köra från platsen. Under hela dagen polisen arbetar, kommer ingen ny dragbil varför man inte vet vem som till slut hämtar trailern.