När man tillbringar mycket tid ute på vägarna, blir det säkert ett och annat stopp för en matbit och då inte sällen en korvmeny. Åsikterna bland folket på vägarna om vems korvmeny som är godast går inte sällan isär.
Att Circle K tar korv på stort allvar råder inget tvivel om. 2021 utsågs kedjans korvmenyer till Sveriges bästa och nu kan alltså ytterligare en fin utmärkelse läggas till, nämligen som ”Bästa Korvkiosk – för utvecklande och bevarande av den svenska Korvkioskkulturen”.
På Circle K känner man sig enormt hedrade att bli uppmärksammade i detta korvens finrum, som Korvakademien är.
– Det är det finaste kvittot vi kan få på att vårt hårda arbete och stora engagemang för korv verkligen märkts. Vårt materbjudande utgår i mångt och mycket från att erbjuda just goda och spännande korvupplevelser till våra kunder, säger Anna Pehrson, kategoriansvarig för korv och annan varm mat på Circle K Sverige.
Korvakademien, akademin för de sköna korvarna, bildades 1991 och har till syfte att höja korvens anseende samt öka utbudet av god korv i samhället. De delar årligen ut pris i fyra kategorier, nämligen Årets Korvkiosk, Årets Korvprofil, Årets Korvkrog och Årets Hederspris.
Circle K har under året jobbat extra intensivt med just området korv, bland annat genom att ta fram Korvkartan, en kartläggning över svenskarnas preferenser och attityder till korv på nationell och lokal nivå. Dessutom har de lanserat en Briskorv för att stötta Bris arbete med utsatta barn och unga.
Den nyaste lanseringen är signaturkorven K Royal.
– K Royal är vår kronjuvel bland alla goda korvar vi erbjuder på station. Den mättar även de hungrigaste med sina 160 gram, och har en signaturdressing med smak av sourcream och bacon. Kronan på verket är den krispiga rostade löken med chimichurri, avslutar Anna Pehrson.
Circle K:s vinnarmotivering lyder:
”Att köpa sig en varm korv på vägen är en kär vana i vårt svenska korvätande. Under åren har utbudet utvecklats och funnit nya vägar. Idag har drivmedelsstationerna tagit en ny roll och erbjuder ett stort sortiment av snabbmat av olika slag, inte minst korv. Circle K har tagit korven särskilt mycket på allvar och utvecklat en expertroll inom korv i samarbete med bland andra Kocklandslaget och matpersonligeten Edward Blom. Man har också kartlagt svenska korvvanor och vilka korvar vi föredrar. Sortimentet är idag stort och nya varianter presenteras regelbundet. Kvalitet och svenska råvaror är riktmärken. Circle K säljer mer än 10 miljoner korvar per år. Allra flest vid 12.30 på fredagar.”