Däck som har antingen för lågt eller för högt tryck kan utgöra en betydande risk för säkerheten för föraren och andra trafikanter. Ett underfyllt däck är mer känsligt för att ta upp skador från ojämn terräng och gropar. Att köra med otillräcklig luft kan leda till överdriven böjning av sidoväggen, vilket kan resultera i en punktering. Bränsleeffektiviteten kommer också att påverkas eftersom ett lågt tryck ökar ett däcks rullmotstånd.
Ett däck med för högt tryck kan orsaka ojämnt slitage och påverka fordonets grepp och köregenskaper. För mycket luft kan också göra däcket mer benäget att absorbera stötar från trottoarkanter och gropar.
Tony Stapleton, chef för Fleet Sales på Continental Tyres, kommenterade: ”Fordonssäkerhet, tillförlitlighet och effektivitet är kopplade tillkörningen med däck som har korrekt lufttryck. Det är viktigt att vara medveten om farorna som är förknippade med under- eller överpumpade däck och att vidta åtgärder för att minska risken genom att utföra regelbundna visuella inspektioner och att kontrollera trycket.”
Stuart Lovatt, TyreSafe:s ordförande, säger: ”Däckkontroller är ett grundläggande inslag i vägriskhantering för alla som kör lastbil och/eller har ansvaret för fordonen. Att inte se till att de största och tyngsta fordonen på våra vägar körs säkert, inklusive på säkra däck, är ett allvarligt problem och ett slöseri med pengar. Man ska vara medveten om sitt ansvar enligt gällande lagstiftning om en incident leder till dödsfall eller skada på grund av underlåtenhet. Det finns gott om supportlösningar för lastbilar och kommersiella operatörer av alla storlekar, inklusive den senaste banbrytande tekniken. Det finns ingen ursäkt för dåligt däckunderhåll.”
Continental lanserade nyligen sin nya andra generationens däcksensor,som genom att använda ContiConnect 2.0-plattformen kommer att kunna tillhandahålla data om prognoser för körsträckor, skriver Commercial Motor.