Foto: DB Schenker (Proffs/arkiv). Foto: DB Schenker (Proffs/arkiv).

e-Trailers måste omedelbart regleras i lag

e-trailers och släpvagnar måste omedelbart regleras i lag, betonar den tyska eMobility Association. Även om åkerier uppmanas att tillhandahålla hållbara transporter så snart som möjligt, har vissa lagbestämmelser inte kommit ikapp tekniken.

Vi berättade nyligen om att DB Schenker växlar upp elektrifieringen genom ett samarbete mellan Krone Commercial Vehicle Group och Trailer Dynamics.

Den tyska eMobility Association (Bundesverband eMobilität-BEM) har begärt att det federala ministeriet för digitala frågor och transport (BMDV) omedelbart ska godkänna elektriska släpvagnar för kommersiella fordon.

Hittills har elektriska släpvagnar inte erkänts av tysk lag och den nuvarande fordonsregistreringen i Federal Motor Transport Authority (KBA) är inte tillräcklig, konstaterar eMobility Association.

Sedan början av året har BEM skapat en separat fordonskategori för e-släpvagnar, främjat utjämningen av miljöpåverkan på vägavgiften och gjort alla andra förberedelser för e-skylten och justeringen av körkortet klasser och fordonshandlingar.

Vår första e-trailerprototyp har varit i drift sedan 2018 och har bevisat att den kan möjliggöra upp till 16 procents bränslebesparingar och CO2-utsläppsminskningar på upp till 13,5 ton per fordon och år”, säger Christiaan Verschueren, Global Head of System Solution Trailer på ZF Group.”

I sitt uttalande underströk han också vikten av teknikgodkännandet för företagets placering och den fortsatta existensen av jobb. ”Trailerteknik kommer att spela en avgörande roll för att göra vägtransporterna mer kostnadseffektiva och därmed mer konkurrenskraftiga. Elektrifieringen av semitrailers kommer att höja energieffektiviteten för kommersiella fordon till en helt ny nivå,” säger Christian Verschueren.

Att skapa en rättslig ram för att använda e-släpvagnar måste vara en angelägenhet för åkerier med trafik på den tyska marknaden eftersom trycket för att tillhandahålla hållbara transporter ökar och allt fler företag investerar i elektriska släp, skriver Trans.info som även de har uppmärksammat att DB Schenker har beställt 2 000 eTrailers.

Vi frågade DB Schenker hur de arbetar med juridiken kring e-trailers.
Alla intressenter samarbetar intensivt för att säkerställa de juridiska förutsättningarna för användning av eTrailers. Vi är övertygade att vi kommer se resultat inom kort. Tills dess är det möjligt att få tillstånd för enskilda trailers.”

Om artikeln

Publicerad: 2022-11-16 09:16
Kategori: Nyheter
Taggar: a-trailers CO2 Elsläp Eltrailers eMobility Klimatomställning Lagstiftning Miljö