I oktober registrerades 22 383 nya personbilar, varav 35.5% rena elbilar och 23.9% laddhybrider. För andra månaden i rad var elbilarna vanligare än bensin- och dieselbilarna tillsammans, som stod för 19.0% respektive 9.9%, medan icke-laddbara hybrider stod för 9.0%, etanol 1.3% och gas 1.4%.
Både etanol och gasdrift ökade kraftigt jämfört med samma månad i fjol. Hittills i år är eldrift vanligaste valet.
– Trots att väntetiderna på elbilar är långa, både på grund av hög efterfrågan och brist på halvledare, väntar kunder tålmodigt. Också etanol- och gasbilar ökar nu, men om politiken ensidigt gynnar fossilbränslebilen, försenas och försvåras omställningen, säger Mattias Goldmann.
Regeringen har utlovat billigare bensin och diesel vilket 2030-sekretariatet menar missgynnar dem som kör på el eller förnybara drivmedel. Regeringen föreslår också förändringar i reseavdraget som ger högre milersättning för den som kör på bensin eller diesel än för den som kör på el.
– Förslaget om högkostnadsskydd för el gynnar inte nya elbilar eftersom det utbetalas baserat på tidigare förbrukning, dessutom enbart i södra Sverige, säger Mattias Goldmann.
Han anser att det är orimligt att ny stimulans nu går till fossilbilarna.
– Regeringen bör säkerställa att konkurrenskraften för bilar på el och förnybara drivmedel inte försämras, och snabbt undanröja all oro om att bonus-malus-systemet försvagas eller helt tas bort, säger Mattias Goldmann som också betonar att systemet kan göras billigare för statskassan genom att malus förlängs till fem år från dagens tre.
2030-sekretariatet ser också med oro på omställningen av lastbils- och bussidan. Lätta eldrivna lastbilar backar från 12.1% av totalmarknaden i oktober i fjol till 9.1% i oktober i år, medan blott 2.4 % av nya bussar är eldrivna, ner från 3.1% samma period i fjol.
Han ställer sig frågan om många hantverkare, åkerier och bussbolag lockats av orealistiska löften om massiva prissänkningar på bensin och diesel?
– För att snabbare fasa ut det fossila från lastbils- och bussektorn, behöver politiken vara tydligare med att det förstås ska vara lönsamt att välja bort det fossila, säger Mattias Goldmann.
Alla uppgifter är hämtade från Mobility Swedens statistik.