De nya fordonen följer två liknande S-Ways som Ancotrans tog i drift redan 2021 och som har klarat sig mycket bra med hög driftsäkerhet, bra räckvidd och en betydande CO2-minskning.
Ancotrans har haft en miljöstrategi sedan 2007 och de senaste åren har man arbetat målmedvetet för att minimera sina CO2-utsläpp, säger Mogens Røigaard, COO på Ancotrans.
Mogens Røigaard är ansvarig för drift och inköp på Ancotrans.
Precis som de två tidigare dragbilarna, kommer de fem nya gasdragbilarna att köras från deras anläggning i Hamburg.
– De tyska förutsättningarna för att köra med ”gröna lastbilar” har länge varit bättre än i Danmark och efter en turbulent period för energipriserna ser det ut som om gaspriserna har nått en topp till fördel för gasbilarnas TCO, säger Mogens Røigaard.
Både Ancotrans två första och de fem nya gasdragbilen är av typen S-Way AS440S46 NP T/P LNG, det villl säga 2-axlade dragbilar med gasmotorer på 460 hk och dubbla gastankar på chassit. Tankarna rymmer upp till totalt 390 kilo flytande gas vilket ger en räckvidd på cirka 1 600 kilometer på en tankning med en bruttovikt på 40-ton på ekipaget.
Det innebär att bilarna exempelvis kan köra fullastade fraktcontainrar mellan containerterminalerna i Hamburg eller Bremerhaven och Köpenhamn eller Aarhus och tillbaka igen på en tankning.
Tills vidare kommer Ancotrans att hålla gasfordonen på den tyska sidan av gränsen.
– Det är verkligen synd eftersom biogas faktiskt är den enda tekniken som kan ge betydande CO2-minskningar här och nu, säger Mogens Røigaard.
Även partikelutsläppen minskar eftersom förbränningen av gas är betydligt renare än vid dieselkörning.
– Det är verkligen något som skulle kunna stärka transportbranschens miljö- och klimatsatsningar även på kort sikt, säger Mogens Røigaard.
Förutom att hoppas på lägre och stabilare gaspriser, sätter Ancotrans också sitt hopp om grönare containertransporter på ökande kundefterfrågan.
– Vi upplever en påtaglig och ökande efterfrågan på gröna containertransporter. Många av våra kunder är också villiga att betala mer för CO2-vänliga transporter, men vi är inte där än. Konkurrensen på vägarna är hård, men den gröna omställningen inom transportsektorn kommer inte att ske av sig själv. Biogas är ett av de självklara sätten, och vi gör vad vi kan, avslutar Mogens Røigaard.