Flyttdax grundades 2001 och har sedan starten genomfört över 50 000 flyttar för privatpersoner och företag. De är inte det största flyttföretaget i Göteborg, men de drivs av en mycket stor tanke – att nå noll nettoutsläpp på alla flyttar och transporter år 2025.
Ted Hidson säger att man vänt på varenda sten för att hitta saker som kan förbättras för miljön och klimatets skull.
– De senaste åren har jag och min fru börjat tänka på arvet till barn och barnbarn. Vilken värld ska vi lämna över till dem? Och tar man den tanken på allvar finns det mycket man kan göra, säger han.
ECO-driving har man använt i flera år, men nu tar man steget vidare och tittar på precis allt som kan göras. Han nämner flyttkartonger.
– De gamla kartongerna vägde 1,5 kilo, men nu är vi nere på 700 gram per kartong. I alla led som innebär körningar hit till oss, lagerhållning, utkörning till kunderna, betyder viktminskningen många hundra kilo vi inte behöver kuska runt med och det sparar vi mycket bränsle på, säger Ted Hidson.
Bubbelplasten har de tagit bort hel och hållet och använder istället silkespapper tillverkat av returpapper.
– Man kan tänka att flytt inte är raketforskning precis, men ska vi klara omställningen till fossilfritt så måste vi alla vara innovativa, vi måste dela idéer. Man ska inte tänka att man ska göra detta arbete själv utan det är verkligen något företagen ska dela sinsemellan, säger Ted Hidson.
Flyttdax använder Neste MY Förnybar diesel (HVO100) och Hidson säger att det spelar en avgörande roll för företaget.
– Med Neste MY har vi även kunnat behålla våra dieseldrivna flyttbilar och det är en enorm besparing både för ekonomin och för miljön eftersom det ju redan gett ett stort klimatavtryck när dessa fordon tillverkades, säger han.
Alla deras flyttfordon tankas med Neste My, cirka 25 000 liter per år, och man räknar med att utsläppen av växthusgaser minskat med 71 000 kilo.
– Vi märker ingen skillnad mot den fossila dieseln, säger Ted Hidson.
Han tycker att det blåser positiva vindar nu och insikten om det ”gröna valet” börjar komma hos privatkunderna mer och mer. Även de stora företagskunderna börjar tänka på att hela deras leverantörskedja ska vara hållbar.
Avslutningsvis säger Ted Hidson att man ska sluta titta på ”sista raden”.
– Titta på vad du lämnar efter dig. Vad gör du för miljön och klimatet. Alla kan göra något. Vad gör du med ditt namn? Jag vill lämna efter mig att när folk tänker på Teddan, då ska de tänka att den killen försökte i alla fall. Och det säger jag även till mina anställda – vårda ditt namn! Jag tror att det ligger mycket i det, säger Ted Hidson.