Redan nu har många restauranger anslutit sig för att tillhandahålla snabba hemleveranser genom Foodoras anställda bud. Fler restauranger står på tröskeln att ansluta sig inom kort. Foodora fortsätter att växa kraftigt och finns idag på över 330 olika platser runt om i Sverige. Bolaget når över 90 procent av den svenska befolkningen, en befolkning vars efterfrågan på snabb hemleverans har ökat markant.
Foodora beskriver handelsplatsen man skapat som inte bara en länk mellan restauranger, butiker och kunder, utan även som en solid plattform för digital handel, marknadsföring och en sofistikerad infrastruktur kring hemleverans, en struktur som snabbt kan appliceras i hela landet.
Foodora har redan nu anställt över 30 människor för leverans hem till kund i de tre orterna. En siffra som kommer växa.
Framgångarna kantas emellertid av den pågående rättsprocessen med Transportarbetareförbundet samt att förarna som levererar beställningar med sina privatägda fordon fortsätter att återkomma med brister när de tas in på poliskontroller.
Det handlar bland annat fortfarande återkommande om att utomstående förare med sina egna fordon loggar in på en hos Foodora registrerad budförares konto med dennes uppgifter. Det fordon som sedan istället används, hamnar då inte på Foodoras trafiktillstånd.
Om detta och de andra bristerna polisen påträffar, pågår det just nu en förundersökning erfar vi.
Vi frågar Foodora varför de inte får ordning på de återkommande bristerna och varför de förekommer i en rättsprocess. Finns det vinster för Foodora i att inte ta kontroll över fordonsflottan som levererar beställningarna?
– Det stämmer att vi växer snabbt och jobbar ständigt med att skapa bra förutsättningar för hur vi jobbar med både våra anställda och kunderna. Vi har mycket på plats, men det finns alltid saker som vi kan vässa ytterligare i takt med att vi växer, säger Foodora.
Rättsprocessen med Transportarbetareförbundet vill man inte kommentera då den är pågående, men säger att det det inte finns andra rättsprocesser mot dem.