Bilen är en utsläpps- och bullerfri Volvo FE Electric med en räckvidd på ca 20 mil, vilket gör den utmärkt för logistik i innerstad.
– Våra kunder har högt ställda klimatmål och vi arbetar oavbrutet för att vara en samarbetspartner som hjälper dem att skynda på klimatomställningen genom att erbjuda transportfordon drivna av 100 procent fossilfria bio-, el-, vätgas- och elektrobränslen, säger Ulrik Larsson som är affärsområdeschef för godslogistik på Malmö LBC.
Martin & Servera har en ambitiös hållbarhetsplan, där ett av målen är att företagets verksamhet ska vara klimatneutral senast 2030.
– Det är en relativt snabb omställning som sker just nu. Transportbranschen dominerades fram till ganska nyligen av tunga dieselfordon, men för vår del pågår nu en övergång till såväl gas- som eldrivna lastbilar, säger Jimmi Lindoff, terminalchef på Martin & Servera i Malmö.
Den nya eldrivna lastbilen beräknas vara i trafik i december, vilket lagom till jul kommer att göra redan goda transporter ännu godare.