Sent på eftermiddagen den 16 november, tas ett trailerekipage in för kontroll på kontrollplats Råbyhed när Eskilstuna. Kontrollen visar att bulgarisk/makedonska föraren inte har sovit hemma på en månad vilket betyder att veckovilor måste ha tagits någon annanstans, utom i hytten eftersom det inte längre är lagligt att göra.
Föraren hävdar att veckovilorna har han tagit hos en släkting i Eslöv vars adress han lämnar ut till bilinspektören som ser att fordonet har varit i Danmark och frågar föraren hur han färdats mellan Danmark och Eslöv.
Svaret på frågan är att släktingen hämtar föraren med personbil i Danmark. Föraren kan inte ange hur lång tid resan mellan Eslöv och Danmark tagit. Svaren varierar på mellan tre till en timme. Förklaringen har bilinspektören svårt att ta för trolig, men kan inte gå vidare med ärendet varför föraren får anses vara sanningsenlig tills annat bevisas.
Att som passagerare transporteras kan emellertid inte räknas som vila utan ska registreras som ”annat arbete”, något föraren inte gör. Föraren har inte heller knappat in gränspassager manuellt och förutom detta finns det brister i lastsäkringen. Totalt, efter rabatter, landar det i 6 750 kronor i böter som betalas på plats. Därefter ställer föraren av trailern för att hämta spännband för att göra en korrekt lastsäkring.
Proffs kontaktar Postnord för att fråga om varför de anlitar åkerier som gör att deras varumärke hamnar i negativt fokus. Den frågan anser Postnord inte att de kan besvara. Vi omformulerar därför frågan och frågar hur de ser på den aktuella händelsen. Då uppstår frågetecken kring vilka överträdelser föraren faktiskt bötfällts för, men det kan vi hjälpa Postnord med att hitta belägg för.
Svaret lyder: ”En vanlig arbetsdag sker ungefär 3 500 tunga transporter i Postnords namn, antingen i egen regi eller inköpta av underleverantörer. Vi och våra underleverantörer ska naturligtvis följa lagar och regler och våra underleverantörer ska följa vår code och conduct, men ibland sker tyvärr misstag. Vi utför kontinuerligt revisioner och uppföljning på våra leverantörer bland annat för att försöka undvika att misstag överhuvudtaget inträffar.”
Vi kan tillägga att Postnords brister, förutom de artiklar vi tidigare har publicerat, varit föremål för sex riksdagsinterpellationer.