IMI, systemet för informationsutbyte på den inre marknaden, kan nås av inspektörer av kommersiella fordon i syfte att kontrollera efterlevnaden av EU:s regler för mobilitetspaketet.
I en blogg som Guretrucks publicerade för några veckor sedan, analyserade man IMI-data för att ta reda på vilka länder som genomförde flest transportinspektioner med IMI, samt vilka länders fordon som är föremål för flest inspektioner.
Datan som analyserades av företaget täcker perioden 2022-02-02 till 2022-10-10. Den 2 februari är det datum då de nya bestämmelserna i mobilitetspaketet trädde i kraft.
Enligt Guretrucks analys var det land som använde IMI-portalen mest för transportinspektioner var Danmark. Frankrike kom på andra plats, följt av Österrike.
När det gäller de länder vars fordon varit föremål för flest inspektioner med IMI, kom Rumänien först. Polen var tvåa med Ungern och Bulgarien som trea och fyra.
Guretruck publicerade också information om vilken typ av dokument som efterfrågades mest vid IMI-inspektioner. Dessa var CMR, färdskrivare, tidrapporter, anställningsavtal, lönebevis och beställningsbevis, skriver Trans.info.