– Tack vare vårt mångåriga samarbete med Scania är vi övertygade om att vi också har valt rätt partner inom vätgasområdet, säger Marco Grob, chef för logistiktransport hos en av kunderna, Genossenschaft.
Även företaget Gysin Tiefbau AG har samarbetat med Scania tidigare och har en uttalad vilja att sluta använda fossila bränslen.
– För oss är en lastbil med bränsleceller ett utmärkt alternativ och att bidra till vidareutvecklingen inom detta område är något vi alla kommer att ha nytta av, säger Alex Gysin, General Manager.
Vätgas är enligt många experter en lovande energibärare, ett bra sätt att lagra förnybar energi under långa cykler, och det kommer att spela en viktig roll för att minska koldioxidutsläppen i energisystemet förutsatt att vätgasen produceras från förnybar energi.
Scania har redan skapat bränslecellstruckar genom forskningsinitiativ och partnerskap. De schweiziska lastbilarna är dock Scanias första som erbjuds till försäljning till konsumenter.