De tyska anklagelserna återfinns i en artikel från den tyska pressbyrån (DPA) och Östeuropeiska åkerier pekas ut.
Enligt artikeln kan ett åkeri spara upp till 2 000 euro per år genom att inte använda AdBlue.
Medan artikeln hänvisar till officiella siffror från BAG som visar att 4,1 procent av kontrollerade lastbilar har påkommits med manipulerade AdBlue-system, menar vissa branschorganisationer att den låga siffran är ett resultat av för få kontroller.
Företrädare för Airyx, ett företag som tillverkar bland annat apparater för märning av luftföroreningar, hävdar att BAG:s siffror ter sig ”orealistiskt låga”. Enligt Camion Pro, är Östeuropeiska åkerier ansvariga för manipulation i omfattande skala.
Transportförbundet har också hänvisat till BAG;s siffror för att stödja sitt argument. Man noterar att av de 292 lastbilar som rapporterats för AdBlue-manipulation, var endast 19 tyskregistrerade.
Därför efterlyser nu de nämnda organisationerna fler kontroller och högre straff för överträdelser. ”Vissa fuskare kommer undan med 100-200 euro vilket inte är särskilt kännbart om man under ett år kan spara tusentals euro,” säger en representant hos Airyx i Trans.info.