Schaeffler ser bränsleceller som en viktig del av den totala mixen av drivtekniker för kommersiella fordon, säger Mathias Lindgren, Head of Automotive, Schaeffler Nordic.
– För detta ändamål har Schaeffler samarbetat med REFIRE, en ledande global leverantör av kommersiell cellteknik för vätgasbränsle, säger han.
På årets IAA transportmässa i Hannover, presenterade Schaeffler ett fordon som ett exempel på optimerad samverkan mellan eldrift, bränsleceller och litium-jonbatteriteknik.
Fordonet drivs av en 3in1 e-axel som strömförses genom ett bränslecellssystem. Dess elektriska axel, bränslecellsstack, styrsystem och energihanteringssystem har alla utformats och byggts av Schaefflers experter på e-mobilitet.
Demonstrationsfordonet byggdes från grunden på basen av en elektrisk skåpbil. Fordonet drivs av en Schaeffler 3in1 e-axel som strömförses genom ett bränslecellssystem med Schaeffler-komponenter. Foto: Schaeffler/Daniel Karmann.
Bränslecellsdrivna motorer kommer till en början främst att användas i kommersiella fordon för långa transporter.
– Även skåpbilar kommer att dra nytta av den här tekniken eftersom de regelbundet även kör längre sträckor, säger Mathias Lindgren.
De olika komponenterna och systemen som utgör bränsleceller inkluderar bipolära plattor.
– Vi använder vår högprecisionsformnings- och stansningsteknik och innovativa ytbeläggningsprocesser för att göra ultraeffektiva, högpresterande bipolära plåtar, säger Lindgren.
Schaeffler utnyttjar också sin kunskap om lager för att utveckla olika axiella och radiella luftlagringar med låg friktion. Dessutom ökar företaget kontinuerligt sin expertis och kapacitet inom styrning av bränslecellssystem, inklusive programvarumoduler för bränslecellsspecifika funktioner.
Enligt Energinyheter.se är de nordiska länderna väl förberedda och redo att investera i förnybar energi som kan användas för att skapa vätgas. Under de senaste åren, har de nordiska länderna byggt upp en stark kunskapsbas och utvecklat en gemensam förståelse för ämnet.