För att en gångtrafikant ska synas i mörker är reflexen avgörande. Foto: PMAGI. För att en gångtrafikant ska synas i mörker är reflexen avgörande. Foto: PMAGI.

8 av 10 bilförare vill ha lagkrav på reflex för gångtrafikanter

När det är mörkt, kanske regnar och det är trafik inne i samhällena, kan det vara svårt att upptäcka gångtrafikanter som ger sig ut på övergångsställen iklädda mörka kläder. Kanske ännu svårare än ute på landsvägarna, men även där behöver oskyddade trafikanter synas. Av Sveriges närmare 7 miljoner bilförare vill 80 procent, motsvarande cirka 5,6 miljoner, se en lag för gångtrafikanter att bära reflex vid mörker.

Detta visar färska siffror från Synbesiktningen, Sveriges största syntest av bilförare, som genomförs av Synoptik i samarbete med Bilprovningen. Lagen skulle likna den som finns för cyklister där det krävs reflex vid mörker.

För att en gångtrafikant ska synas i mörker är reflexen avgörande. Statistik från Trafikverket visar att gångtrafikanter som bär mörka kläder utan reflex, syns först på cirka 20–30 meter från ett mötande fordon i mörker. Med ljusa kläder syns de däremot på 60 meters avstånd och med reflex redan på cirka 125 meters håll.

Att det är svårt för bilförare att se i mörker kan Synbesiktningen 2022 bekräfta där 8 av 10, motsvarande 5,6 miljoner, bilförare vill se en lag för gångtrafikanter att bära reflex vid mörker likt den som finns för cyklister.

Tryggheten i trafiken är ett samspel mellan alla som vistas i den.
– Det är lika viktigt med säkra förare, som regelbundet besiktar sin bil och kontrollerar sin syn, som med säkra fotgängare som alltid använder reflex, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.

Under vinterhalvåret är det på många sätt utmanande att köra bil med hala vägbanor, mörker och nederbörd av olika slag. Detta visar även Synbesiktningen 2022 där 74 procent av bilförarna över 45 år upplever att det är svårt att se i mörker och därför mer utmanande att köra.

Att se i mörker ställer höga krav på synen och koncentrationen för att vara en säker bilförare. När det är mörkt förlorar ögat en del av sitt detaljseende. Det blir även svårare att urskilja färger och ännu värre när det regnar eller snöar.
– Med åldern blir ögat också mindre elastiskt och därför är det naturligt att personer över 45 år kan få svårare att se i mörker, säger Rebecka Rane, legitimerad optiker på Synoptik.

Vi har tidigare berättat att allmänheten vill se återkommande synkontroller för alla som framför fordon. Allmänheten vill även se reflexkrav. Varför dröjer genomförandet av sådana önskningar?

Om artikeln

Publicerad: 2022-12-28 09:16
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilprovningen Mörkerseende Reflex Synbesiktningen Synkrav Synoptik Trafiksäkerhet