Dachser har undertecknat en avsiktsförklaring med Mercedes-Benz Trucks om att introducera 50 fordon av typen Mercedes-Benz eActros LongHaul i sin europeiska flotta Fordonen är konfigurerade som bil med växelflak 6×2 och med en lasthöjd på 1,12 meter.
Dachser utökar därmed sin elfordonsflotta avsevärt. Denna e-lastbil, med en räckvidd på cirka 500 km på bara en laddning, förväntas vara klar för serieproduktion 2024.
Dachser har använt batterielektriska fordon som FUSO eCanter och eActros sedan 2018 som en del av sitt koncept för stadsmiljövänliga godstransporter: ”Dachser Emission-Free Delivery”.
I elva europeiska städer levererar batteridrivna skåpbilar och lastbilar alla lokala transporter CO2-neutrala som standard i ett definierat stadsområde. På sista sträckan använder Dachser även elektriska lastcyklar för att distribuera försändelserna. Pilotprojektet i Stuttgart vann tävlingen ”Sustainable Urban Logistics”, som arrangerades av det tyska miljöministeriet och direktoratet för miljö 2018.
Utvecklingsingenjörer på Mercedes-Benz Trucks har designat eActros LongHaul så att fordonet och dess komponenter uppfyller samma hållbarhetskrav som en jämförbar konventionell Actros LongHaul. Det innebär 1,2 miljoner kilometer på vägen under en period på tio år.
Batterierna som används i eActros LongHaul använder LFP (lithium iron phosphate cell technology). Dessa kännetecknas framför allt av lång livslängd och mer användbar energi. Batterierna i serietillverkade eActros LongHaul kan laddas från 20 till 80 procent på långt under 30 minuter vid en laddstation med en effekt på cirka en megawatt.
Tre batteripaket ger en total installerad kapacitet på över 600 kWh, och två elmotorer, som en del av en ny e-axel, genererar en kontinuerlig effekt på 400 kW och en toppeffekt på över 600 kW.